عضو هیات رییسه شورای شهر یزد تاکید کرد:

لزوم بهره برداری از هنر دیوارنگاری در بیان مفاهیم و زیباسازی شهر

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به لازمه بهره‌‎برداری از این هنر در بیان مفاهیم و استفاده از این ظرفیت در بالابردن زیباسازی شهر، عنوان می‌‌‏کند: این هنر در شهر یزد به تازگی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و استفاده از ظرفیت آن در جهت افزایش فرهنگ عمومی و جلب رضایت عموم مورد اهتمام قرار گرفته است.
الهه جورابی ، با اشاره به اهمیت دیوارنگاری در زیباسازی شهر، این هنر را شامل تصویر کردن نقوش، اشکال، حرف ‌ ها، نشانه ‌ ها، نمادها، الگوها و کلمات به روی دیوارها یا هر مکان قابل استفاده می‌خواند و می‌‎گوید: از طریق این هنر می‌‎توان با نوشتن، نقاشی کردن، کنده ‌‎ کاری و خط ‌‎ کشی، پیام های اجتماعی و فرهنگی را در معرض دید عموام قرار داد.
الهه جورابي در مورد تاریخچه این هنر اضافه می‌‏‌کند: این هنر که شامل نقاشی ‌‎ های مبتدی تا استادانه است، ریشه در سنگ ‌‎ نگاره ‎ های تاریخی دارد که از گذشته‌‏های بسیار دور در تاریخچه امپراطوری ‌‎ های باستانی روم، چین و ایران وجود داشته و توانسته در طبقه ‌‎ بندی مدرن نیز جایگاه و عنوان هنری عمومی را به خود بگیرد.
عضو کمیسیون معماری و عمران شورای شهر یزد در رابطه با هنر دیوارنگاری مدرن، بیان می‏‌کند: هنر مدرن دیوارنگاری با ابزاری متفاوت مانند افشانه، رنگ پاش و انواع قلم موها نمود یافته است ولی در اکثر کشورها نقاشی کردن و ترسیم هرگونه علامت و تصویر بر دیوار املاک و اماکن بدون کسب رضایت صاحبان ملک، غیر مجاز و جرم دارای پیگرد قانونی محسوب می ‌‎شود.
وی با بیان این که دیوارنگاری با حفظ جایگاه خود در عرصه هنر و در برداشتن پیام ‏ های مختلف در چندین نوع ظاهر شده است، می‌‏‌گوید: یکی از انواع دیوارنگاری دربردارنده پیام ‌‎ های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی است که در این قالب با بیان احساسات قانون ‌‎ گریزانه، عملی اعتراض ‌‎ آمیز محسوب می ‌‎ شود اما در صورتی که ژانر مشخصی داشته باشد برای برخی از افراد نوعی اثر و کار هنری محسوب می‌‎شود و در اماکنی مانند نگارخانه ‏ ها و نمایشگاه ‌‎ های هنری نیز در معرض دید عموم قرار می ‌‎ گیرد.
الهه جورابي قالب دیگر این هنر که در سال ‏ های اخیر با تحول در نوع آن شکل گرفته را در قلمروی فرهنگ عامیانه می‌‏‌داند و اظهار می‌‏‌کند: این اشکال هنر مذکور که در موسیقی ‏ های زیرزمینی هویدا شده ‏ اند، مورد دید عموم نیستند و تنها قشر خاصی با آن سر و کار دارند.
الهه جورابي در مورد انواع دیگر دیوارنگاری نیز عنوان می‌‏‌کند: نوعی دیگر از این هنر که در قشر خاصی از جامعه شکل گرفته معمولاً به عنوان علامتی در میان گروه ‌‎ های تبهکاران مرسوم است و محدوده ‏ های نفوذ آنها را از هم جدا می ‏ کند.
الهه جورابي ادامه می‌‏‌دهد: در عین حال این هنر، ابزاری برای بیان اختلاف ‏ نظر و مشاجره بین مقامات حقوقی، قانون‌گذاران و مسئولان شهری نیز محسوب می ‏شود و بحث و گفت‌‌‏وگو میان هواداران و مخالفان آنها را نیز در بر می ‎ گیرد.
الهه جورابي این هنر رایج در سطح شهر و معابر را در قالب ‏ هایی به صورت درج نام و نشان گروه ‎ ها و اشخاص، تبلیغات و دیگر موارد مطرح و بیان می‌‏‌کند: این نوع از هنر دیوارنگاری به صورت عمومی وجود دارد و در برخی مواقع نیز بسیار با دقت و هنرمندانه، طراحی و ترسیم می‌‏شود و بار معنایی بیشتری را به دوش می‌‏کشد.
این مسئول با بیان این که این هنر در برخی از کشورها با گذشت زمان، پیدایش بیشتری پیدا کرده و از دسته هنرهای خیابانی این کشورها محسوب می ‎ شود، عنوان می‌‏‌کند: دیوارها، قطارها، ساختمان ‏ها و خیابان ‏های زیادی در این کشورها به صفحه ‏ ای برای بیان حرف ‏ ها و پیام ‏ های مردم و اقشار مختلف شده ‏ اند که یکی از بارزترین این آثار در مورد دیوار برلین بوده است.
الهه جورابي در مورد جایگاه دیوارنگاری در ایران بیان می‌‏‌کند: این هنر ابزاری در بردارنده پیام ‌‎ های ملی، اعتقادی، سیاسی و نظامی بوده ولی با وجود این که انواع این هنر در ایران در مقوله دیوارنگاری دسته ‏ بندی نمی‌‏شوند اما به عنوان نقاشی دیواری، دارای گستره بزرگی است که دربردارنده مقولات زیبایی ‏ شناسی است.
الهه جورابي در مورد کارایی‌‏‌های این هنر می‌‏‌گوید: علاوه بر توجه به مقوله زیبایی ‏ شناسی، از این هنر در جهت افزایش فرهنگ عمومی به ویژه موضوعات محیط زیست، بهسازی و حفظ محیط شهری استفاده می‌‏شود.
این مسئول با اشاره به لازمه بهره‌‎برداری از این هنر در بیان مفاهیم و استفاده از این ظرفیت در بالابردن زیباسازی شهر، عنوان می‌‏‌کند: این هنر در شهر یزد به تازگی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و استفاده از ظرفیت آن در جهت افزایش فرهنگ عمومی و جلب رضایت عمومی مورد اهتمام قرار گرفته است.