ضرورت جمع آوری و بروز رسانی اطلاعات ممیزی املاک شهر یزد - شوراي اسلامی شهر یزد
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورا مطرح کرد: هر پنج سال یکبار ممیزی املاک سطح شهرصورت میگیرد و اطلاعات بروز رسانی می شود اما اکنون بیش از این مدت زمان گذشته است و ضرورت دارد بحث ممیزی املاک و جمع آوری اطلاعات جامع شهری در دستور کار شهرداری قرار گیرد.
نیکونژاد ادامه داد: یکی از بهترین راه ها و شیوه های ارزیابی بر سیستم های اطلاعات شهری ممیزی املاک شهر است، درخصوص ممیزی املاک نیاز به یک سری اطلاعات کمی و توصیفی از وضعیت املاک موجود در شهر با کاربری های مختلف است.
به گفته وی، هرچه گسترش فرهنگ شهرنشینی در بین مردم بیشتر شود مدیریت شهری اهمیت بالاتری پیدا میکند، بنابراین باید منابع و داده های دقیق تری درخصوص معابر، ابنیه و املاک شهری در اختیار مدیران شهری قرار گیرد تا بتوانند خدمات با کیفیتی با در نظر گرفتن این اطلاعات، به شهروندان ارائه دهند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد افزود: به طور کلی باید با استفاده از فناوری های روز و سیستم های GIS و حتی حضور فیزیکی مامورین فنی و برداشت اطلاعات مورد نیاز از قبیل متراژ ، تعداد طبقات و کاربری هر ساختمان و ... یک بانک اطلاعات توصیفی و کمی از املاک شهر به دست آورد تا با استفاده از این داده ها بتوان با یک برنامه ریزی دقیق، بهرهوری مناسب تری جهت خدمات مطلوب به شهر و شهروندان داشته باشیم، این بانک اطلاعاتی نه تنها وضعیت شهر را نشان دهد بلکه با آنالیز آن میتوان به مسایل مختلفی در حوزه مدیریت شهری از قبیل ترافیک ، جمع آوری پسماند ، فضاهای سبز موجود و مورد نیاز و .... به برآورد نیازهای واقعی شهر پرداخت.
نیکونژاد با اشاره به اینکه پیشنهاد شد ممیزی املاک به عهده دفاتر کارگذاری واگذار شود گفت: در جلسه ای پیشنهاد شد دفاترکارگزاری با توجه به اینکه مأموران فنی دفاتر آموزش های لازم را در خصوص برداشت اطلاعات املاک را دیده اند علاوه بر وظایف خود، ممیزی املاک را نیز انجام دهند که مقرر شد این موضوع در چند کمیسیون شورا مطرح گردد و در صورت تصویب در شورا به شهرداری ابلاغ گردد.
نیکونژاد در پایان از شهردار درخواست کرد در فرصت باقیمانده تا تصویب این موضوع در شورا، شهرداری ساز و کار و دستور العمل لازم برای ممیزی املاک و آماده سازی نرم افزارها و سخت افزار های مورد نیاز را انجام دهد و در دستور کار قرار گیرد تا در فرصت باقیمانده تا پایان سال ممیزی املاک شروع شود و اطلاعات لازم جمع آوری و یا بروز رسانی شود.