اجرای طرح استاندارد سازی سرعتکاه‌های شهر یزد / طرحی که نیازمند تلاش و بودجه زیادی است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد گفت: ان‌شاءالله استاندارد سازی و ساماندهی سرعتکاه‌ها برای اولین بار در کشور، با طرحی ابتکاری در شهر یزد اجرایی خواهد شد.

مجید تجملیان گفت: اعضای شورای ششم در تلاش هستند تا به توفیق الهی مشکل سرعتکاه‌های غیر استاندارد شهر یزد را برای همیشه ساماندهی کنند.

وی با اشاره به خسارت سرعتکاه‌ها به خودرو‌ها و سرنشینان افزود: شهر یزد تعداد زیادی سرعتگیر یا سرعتکاه دارد که اکثر آن‌ها استاندارد نیستند و سبب وارد شدن خسارت به جلوبندی خودروها، بعضاً تصادف خودرو‌ها (به دلیل ترمز ناگهانی) و زمین خوردن راکبین موتور سوار در سطح شهر می‌شوند.

تجملیان ادامه داد: در تلاشیم برای اولین بار در کشور استاندارد سازی و ساماندهی سرعتکاه‌ها  را  با طرحی ابتکاری در سطح شهر یزد اجرایی کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد گفت: در نظر داریم سرعتکاه‌ها را به سه دسته تقسیم‌بندی کنیم: سرعتکاه‌های سبز، زرد و قرمز. به این معنی که رنگ سرعتکاه به رانندگان از فاصله مناسب نشان خواهد داد که به چه نوع سرعتکاهی دارند نزدیک می‌شوند و اجازه دارند در هنگام عبور از روی آن حداکثر چه سرعتی داشته باشند.

وی افزود: پیشنهاد شده است که حداکثر سرعت مجاز برای عبور از روی سرعتکاه‌های سبز ۵۰ کلیومتر درساعت، سرعتکاه‌های زرد ۳۰ کیلومتر در ساعت، و سرعتکاه‌های قرمز ۱۰ کیلو متردرساعت باشد. طبیعتاً سرعتکاه‌های سبزعرض بیشتر وارتفاع کمتری از دو نوع دیگر دارند و سرعتکاه‌های قرمز کمترین عرض و بیشترین ارتفاع را خواهند داشت؛ که البته تعیین دقیق این سرعت‌ها و همچنین مشخصات ساختاری این سه نوع سرعتکاه در حال بررسی فنی و مهندسی است.

تجملیان بیان داشت: برای اینکه راکبین موتورسیکلت و خودرو‌ها متوجه شوند به چه نوع سرعتکاهی نزدیک می‌شود راه کار‌های سه گانه‌ای وجود دارد:

یک راهکار این است که از تابلوهای فلزی معمول راهنمایی و رانندگی (بعلاوه توضیحاتی در مورد نوع سرعتکاه) استفاده شود که این راهکار دو مشکل دارد: اول اینکه متأسفانه در فرهنگ رانندگی ما توجه کافی به تابلوهای راهنما وجود ندارد؛ دوم اینکه با مشکل سرقت تابلوها هم مواجه هستیم!

راهکار دوم آنست که از تابلوهای غیرفلزی دارای LED و چراغ‌های هشداردهنده استفاده شود که این راهکار هم دارای دو مشکل دیگر است: اول هزینه بالا در مقیاس کل شهر؛ و دوم متأسفانه مشکل وندالیسم (تخریب اموال عمومی) توسط پاره‌ای از افراد دچار مشکلات روانی در سطح شهر.

 تجملیان گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر بتوانیم رنگ ترافیکی پیدا کنیم که در شب و روز دید مناسبی داشته باشد، در برابر گرمای زیاد هوا، اشعه ماوراء بنفش زیاد تابش آفتاب (موسوم به UV)، و گرد و غبار زیاد در اقلیم یزد مقاومت داشته باشد و کیفیت خودش را به مدت طولانی حفظ کند، بهترین راه‌‌حل استفاده از چنین رنگ‌هایی خواهد بود.

 پاره‌ای از متخصصین صنعت رنگ می‌گویند که با فناوری‌های نوینی همچون نانوفناوری، رزین‌ها و پلیمرهای نوین و ... می‌توان به رنگ‌های ترافیکی با چنین خصوصیاتی دست یافت. به همین دلیل هم ما فراخوان داده‌ایم که شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل این مشکل شهری به ما کمک کنند و محصولاتی که چنین خصوصیاتی دارند را به مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد ارائه نمایند.

مکان یابی و نصب سرعت گیر در معابر شهری

عضو شورای شهر یزد در ادامه گفت: در کمیسیون حمل‌ونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد به موازات پروژه استاندارد سازی سرعتکاه‌ها، به دنبال پروژه ساماندهی به آنها هم هستیم. در این پروژه بناست ان‌شاءالله طی یک فرآیند جامع ممیزی، اطلاعات مکانی و توصیفی دقیق همه سرعتکاه‌های سطح شهر (اعم از معابر اصلی، فرعی، کوچه‌ها و بن‌بست‌ها) جمع‌آوری و در سامانه SDI شهرداری ثبت و روزآمدسازی شود.

پس از انجام ممیزی، امکان بررسی اینکه کدام سرعتکاه‌ها اصولاً دارای مصوبه هستند و کدام‌ها نامناسبند و باید حذف شوند نیز بوجود خواهد آمد.