صورتجلسه هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد(دوره ششم) - شوراي اسلامی شهر یزد

صورتجلسه شورای اسلامی شهر یزد
تاریخ جلسه : چهارشنبه مورخ 1401/05/05 از ساعت 8 الی 10/15 |
شماره جلسه : 77 |
نوع جلسه : عادی |
مکان جلسه : صحن علنی |
اعضای شورای شهر حاضر در جلسه شورا (اجرای ماده 16 قانون شوراها):
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
امضاء |
ورود |
خروج |
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
امضاء |
ورود |
خروج |
1 |
محسن ابوترابی |
|
8 |
10/15 |
5 |
سیدمحمدناصرحیدری |
|
8 |
10/15 |
2 |
محمدعلی اعتباری |
|
8 |
10/15 |
6 |
فخرالسادات خامسی |
|
8 |
10/15 |
3 |
مجید تجملیان |
|
8 |
10/15 |
7 |
عزیزا... سیفی |
|
8 |
10/15 |
4 |
بی بی فاطمه حقیرالسادات |
|
8 |
10/15 |
8 |
محمدمهدی نیکونژاد |
|
8 |
10/15 |
غایبین جلسه:
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
سمت |
علت غیبت |
1 |
مرتضی شایق |
رئیس کمیسیون عمران شورا |
مرخصی |
2 |
فاطمه زارع بیدکی |
رئیس کمیسیون خانواده شورا |
مرخصی |
3 |
محمدباقر پارسائیان |
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا |
مرخصی |
در ابتدای جلسه ریاست محترم شورا، ضمن گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد و موفقیت رزمندگان اسلام در خنثی کردن توطئه منافقین، آن را یکی از الطاف الهی به مردم ایران دانست.
وی با اشاره به سالروز برگزاری اولین نماز جمعه پس از انقلاب توسط مرحوم آیت ا... طالقانی، نماز جمعه را بسیار بااهمیت و موجب وحدت و قدرت نمایی امت اسلامی عنوان نمود.
ایشان با مطرح نمودن پیش بینی هواشناسی درخصوص بارندگی شدید، بر آمادگی شهرداری و دستگاههای خدمات رسان برای مواجه با این پدیده تأکید نمود.
در ادامه آقای نیکونژاد در نطق پیش از دستور خود ضمن ارائه گزارش ماموریت به شهر اصفهان درخصوص دلایل عدم مشارکت سرمایه گذاران با شهرداری مطالبی را مطرح نمود ایشان روند طولانی اخذ مجوز از دستگاههای دولتی، زمانبرشدن صدور پروانه توسط شهرداری و عدم تناسب نیازهای شهری بانوع کاربری عرصههای دراختیار شهرداری در پروژههای سرمایهگذاری را از دلایل عدم مشارکت سرمایه گذاران دانست.
وی نگاه شراکتی شهرداری به سرمایه گذاران مشارکتی و نیز بسته های تشویقی برای اتمام پروژهها را از عوامل تأثیرگذار برای جذب سرمایه گذار دانست.
ردیف |
دستور جلسه |
نظرکمیسیون ذیربط |
شماره جلسه |
تاریخ جلسه |
1 |
آئین نامه اسناد دریافتنی |
بودجه: مطرح و باتوجه به عدم اظهار نظر کمیسیون نظارت، لایحه پیشنهادی شهرداری با نظر موافق کمیسیون بودجه جهت تصمیم گیری نهایی به صحن علنی شورا ارجاع میگردد |
70 |
1401/04/26 |
1- لایحه شماره 100010589 مورخ 1401/04/01:
«شورای محترم اسلامی شهر یزد- موضوع: آئین نامه اسناد دریافتنی- با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)- احتراماً به استناد ماده 80 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/03/75 با اعمال آخرین تغییرات و اصلاحات تا سال 96، بدینوسیله به پیوست تصویرنامه شماره 100007855 مورخ10/3/1401 معاونت محترم مالی و اقتصادی شهرداری منضم به پیش نویس آئین نامه جدید اسناد دریافتنی که بر اساس نظرات کارشناسان مرتبط تهیه و تدوین گردیده جهت استحضار ارسال می گردد، خواهشمند است دستور فرمائید موضوع در شورای اسلامی شهر مطرح و در صورت موافقت مراتب را امر به ابلاغ فرمائید. ضمناً آقايان مرتضایی و هوشمند به عنوان نماينده جهت ارائه توضيحات بيشتر معرفي مي شوند. ابوالقاسم محیالدینی- شهردار یزد»
موضوع درصحن علنی شورا مطرح و پس از بحث و تبادل نظر وتوضیحات رئیس کمیسیون بودجه و استماع نظرات مخالف، موافق و رأیگیری بعمل آمده، آئین نامه اسناد دریافتنی شهرداری یزد به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت:
در راستای اصلاحیه ماده 32 آئین نامه مالی شهرداریها و در جهت ایجاد وحدت رویه و اعمال کنترلهای داخلی، ضمن بررسی
مشکلات موجود اسناد دریافتنی در جهت بهبود عملکرد به منظور تحقق مطالبات شهرداری، تعیین ضوابط جهت حل موانع موجود، ارتقاء عملکرد کنونی و تسهیل در امور مراجعین، ضمن برگزاری جلسات متعدد واستفاده از نظرات کارشناسان مرتبط، آیین نامه اسناد دریافتنی به شرح ذیل تنظیم گردیده است :
الف - شیوه پرداخت اقساط بدهی مؤدیان :
1- تکمیل فرم شماره یک توسط مؤدی و اخذ موافقت نحوه پرداخت بدهی از مقام مسئول مجاز و ثبت آن در دبیرخانه شهرداری.
2- اخذ استعلام عدم وجود چک برگشتی صاحب حساب از سامانه بانک مرکزی (تکمیل فرم شماره 2) مرحله فوق مخصوص مؤدیانی هست که از چک های سامانه صیادی (چکهای رنگ بنفش) استفاده نمی نمایند.
3- اخذ چکهای فاقد شماره صیادی ممنوع می باشد .
4- تمامی چکها می بایست در وجه حساب جاری شهرداری و با شناسه ملی شهرداری یزد اخذ و ثبت گردد.
5- چکهای دریافتی از مؤدیان می بایست متعلق به شعب بانکهای استان یزد باشد .
تبصره- در صورت لزوم، اخذ چکهای خارج از استان با نظر مدیر منطقه، مشروط به ارائه چکهای سامانه صیادی (چکهای رنگ بنفش) که متعلق به مراکز استانها باشد بلامانع است .
6 - تاریخ سررسید چکها می بایست در بازه زمانی اول تا بیست و پنجم هر ماه باشد.
7 - فاصله زمانی بین چکهای دریافتی از مؤدیان حداکثر چهارماه می باشد .
8 - مبلغ اقساط می بایست بصوت مساوی از مؤدیان اخذ گردد .
9 - اخذ چک اتباع خارجی ممنوع می باشد .
10- تصویرکلیه مستندات و مکاتبات مرتبط شامل فرم تقسیط، استعلام بانکی، تضامین دریافتی، چک/چکهای دریافتی (در صورت درج مطلب در ظهر چک، تصویر ظهر چک)، رسید دریافت چک و ... می بایست تماما در پرونده مؤدی اسکن شود.
ب- نحوه تقسیط بدهی مؤدیان :
1-کل بدهی مؤدی تا مبلغ یک میلیارد وپانصد ریال حداقل 5% نقد و الباقی حداکثر تا سقف 36 ماه تقسیط می گردد.
2-کل بدهی مؤدی مازاد بر مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال تا مبلغ پنج میلیارد ریال نسبت به مازاد، حداقل 10% نقد و الباقی حداکثر تاسقف 36 ماه تقسیط می گردد.3-کل بدهی مؤدی مازاد بر مبلغ پنج میلیارد ریال تا مبلغ پانزده میلیارد ریال نسبت به مازاد حداقل20% نقد و الباقی تا سقف 36 ماه تقسیط می گردد.
4-کل بدهی مؤدی مازاد بر مبلغ پانزده میلیارد ریال نسبت به مازاد حداقل 25% نقد والباقی تا سقف 36 ماه تقسیط می گردد .
تبصره یک: درزمان تقسیط بدهی اعم از عوارض و بهای خدمات، ضمن رعایت مفاد بند1 صورتجلسه 316 مورخ 11/2/1400 شورای اسلامی شهر مفاد مصوبه مذکور بشرح ذیل اصلاح می گردد :
الف ) تا مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال با نرخ سود سالانه پنج درصد (5%).
ب ) بیش از مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال تا سه میلیارد ریال با نرخ سود سالانه شش درصد (6%).
ج ) بیش از مبلغ سه میلیارد ریال تا هفت میلیارد ریال با نرخ سود سالانه هشت درصد (8%).
د ) بیش از مبلغ هفت میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال با نرخ سود سالانه ده درصد(10%).
ه ) بیش از مبلغ ده میلیارد ریال با نرخ سود سالانه چهارده درصد(14%) .
تبصره دو: خانواده محترم شهدا، ایثارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی با ارائه مدارک مثبته لازم و صرفا برای یکبار تا سقف مبلغ ردیف (یک) از پرداخت درصد نقدی معاف می باشند.
ج – تضامین لازم جهت اخذ چکهای صیادی (بجز چکهای رنگ بنفش):
1- مؤدیانی که مبلغ تقسیطی آنها بیش از مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال باشد، ارائه یکی از تضامین ذیل الزامی است:
1-1 – برای مبلغ تقسیطی تا پنج میلیارد ریال :
ارائه گواهی کسر از حقوق برای کارکنان دولت و دستگاههای اجرایی
معرفی یک نفر ضامن کارمند (جهت امضای ظهر چک مؤدی)
ارائه ضمانت نامه بانکی حسن انجام تعهدات معادل مبلغ اقساطی
ترهین ملک به نام شهرداری معادل مبلغ اقساطی با نظر کارشناس رسمی دادگستری
1-2- برای مبلغ تقسیطی بیش از پنج میلیارد ریال:
ارائه ضمانت نامه بانکی حسن انجام تعهدات معادل مبلغ اقساطی
ترهین ملک به نام شهرداری معادل مبلغ اقساطی با نظر کارشناس رسمی دادگستری
تبصره: شخص ضامن ضمن ارائه مدارک مثبته، می بایست فاقد سابقه چک برگشتی باشد که استعلام لازم دراین خصوص بعمل خواهد آمد .
1- مؤدیانی که دارای سابقه چک برگشتی و یا بدهی معوق در شهرداری می باشند، قبل از هر گونه اقدامی می بایست نسبت به پرداخت کلیه بدهی ها و معوقات خود اقدام نمایند.
2- مؤدیانی که قبلا دارای چک برگشتی در شهرداری بوده و بدهی خود را تسویه نموده اند و نام آنان در لیست خاکستری سیستم اسناد دریافتنی قرار دارد در صورت درخواست برای تقسیط بدهی خود (با هر مبلغی) چنانچه از چکهایی به جزء چکهای سامانه صیادی (رنگ بنفش) استفاده می نمایند الزاما می بایست برابر روال بند 1 -ج اقدام نمایند.
د- اخذ چک برای مؤدیانی که قادر به ارائه چک شخصی خود نباشند:
چنانچه مالک به هر دلیل امکان ارائه چک شخصی را نداشته باشد، در صورت ارائه چک صیادی جدید (رنگ بنفش) و اینکه چک/چکهای ارائه شده الزاما در وجه حساب جاری شهرداری یزد باشد و با رعایت سایر مفاد آیین نامه می تواند از چک فرد دیگری استفاده نماید .
ه – استرداد، تعویض و یا تعویق تاریخ چک :
1- چنانچه مؤدی به دلایل قانع کننده خواهان تعویض چک/ چکهای خود قبل از سررسید باشد با ارائه درخواست کتبی و موافقت مدیر منطقه/ رئیس سازمان، مشروط به ارائه چک صیادی جدید (رنگ بنفش) با همان شرایط چکهای قبلی وارائه چک جدید توسط خود مؤدی، تعویض چک بلامانع است.
2- چنانچه مؤدی درخواست تعویق تاریخ چک قبل از سررسید را داشته باشد، می تواند با ارائه درخواست کتبی صرفا برای یکبار و حداکثر به مدت سه ماه برای همان پرونده/کدنوسازی در صورت موافقت مدیر منطقه مشروط به اینکه از سقف قانونی 36 ماه تجاوز ننماید اقدام نماید.
و- نحوه اخذ وجوه چکهای برگشت شده :
- مؤدیانی که قصد پرداخت وجوه چک/چکهای برگشتی را دارند ملزم به پرداخت وجوه چک/چکهای برگشتی خود همراه با هزینه تاخیر(مشابه ماده 37 از فصل هشتم قانون مالیات بر ارزش افزوده) از قرار دو درصد ماهیانه از زمان سررسید بصورت نقدی می باشند .
- در صورت درخواست تقسیط مجدد چکهای برگشتی، شهرداری با موافقت شهردار و یا معاونت مالی اقتصادی مجاز است ضمن محاسبه عوارض و وجوه مربوطه بر اساس تعرفه و ضوابط روز نسبت به تقسیط بدهی حداکثر تا یکسال با رعایت سایر ضوابط و براساس مفاد بند (ب) این آیین نامه اقدام نماید.
ز- سایر شرایط آیین نامه اسناد دریافتنی :
- در سایر موارد خاص به پیشنهاد مدیر منطقه/ رئیس سازمان موضوعات این آیین نامه توسط شهردار و یا معاونت مالی و اقتصادی تصمیم گیری می شود.
- مدیران مناطق، رؤسای سازمانهای تابعه، سایر مسئولین و مدیران شهرداری موظف به رعایت اصلاحیه ماده 32 آیین نامه مالی شهرداریها در زمان تسویه حساب کامل (مفاصا حساب) با مؤدیان می باشند و می بایست از موضوع فوق اطمینان حاصل نمایند.
- درصورت عدم وصول چک در تاریخ سررسید به هر علت (عدم موجودی، مغایرت امضاء، مغایرت مبلغ حروفی با عددی و...) هزینه تاخیر از مؤدی و یا صاحب حساب از زمان سررسید اخذ می گردد.
- در صورت هرگونه اقدام قانونی شهرداری برای وصول چک برگشتی و یا ارجاع آن به پیمانکار وصول مطالبات، کلیه هزینه های حقوقی از جمله حق الوکاله وکیل، حق ابطال تمبر ، نیم عشر دولتی و...، توسط شهرداری از مؤدی و یا صاحب حساب اخذ می گردد.
- شهردار یزد می تواند اختیار اجرای مفاد بند (ب) این آیین نامه (شرایط نحوه تقسیط بدهی مؤدیان) را به معاونت مالی اقتصادی، مدیران مناطق، مدیر درآمد و یا روسای سازمانها تفویض نماید.
- با تصویب این آیین نامه، آیین نامه های قبلی مغایر با این آیین نامه کان لم یکن می گردد.
از مجموع 8 رأی: 7 موافق (ابوترابی- اعتباری-سیفی-حقیرالسادات –حیدری- خامسی- نیکونژاد) 1 ممتنع (تجملیان)
ردیف |
دستور جلسه |
نظرکمیسیون ذیربط |
شماره جلسه |
تاریخ جلسه |
2 |
تصمیم گیری در خصوص طرح های تهیه شده گذر فرهنگی 19 پاسداران |
عمران: مطرح و با توجه به اینکه تغییراتی در طرح 19 پاسداران ایجاد می شود و باید ماهیت عوض شود پیشنهاد می شود موضوع در صحن شورا مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد . |
33 |
1401/05/03 |
2- نامه شماره 100009273 مورخ 1401/03/23:
«شورای محترم اسلامی شهر یزد- موضوع: تصمیم گیری در خصوص طرح های تهیه شده گذر فرهنگی 19 پاسداران - با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)- احتراماً ضمن ارسال نامه شماره 56961 مورخ 17/3/1401 مدیرکل دفتر فنی استانداری یزد در خصوص طرح گذر فرهنگی 19 پاسداران به پیوست طرحهای تهیه شده 1- (طرح مصوب اول و تهیه شده توسط آقای مهندس درهزرشکی) که طی بند 1 صورتجلسه مورخ 24/4/1399 بیست و دومین کمیسیون بررسی و تصویب طرحهای عمران شهری شهرداری مصوب شده است و 2- طرح اصلاحی حوزه شهرسازی که طی نامه 400046347 مورخ 25/11/1400 جهت اجرا به منطقه ابلاغ گردیده و 3- یک نسخه طرح پیشنهادی براساس مذاکرات کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر (با حذف جایگاه پخت آش) جهت استحضار و هرگونه تصمیم گیری و ابلاغ به شهرداری ارسال می گردد. ابوالقاسم محیالدینی- شهردار یزد»
ضمنا گزارشی از اقدامات انجام شده و سوابق مربوط به گذر مذکور به شرح زیر و پیوست ارسال میگردد.
- طبق طرح آماده سازی مصوب 93 هکتاری اراضی کوثر (پاسداران) گذر مذکور به صورت پیاده است و گذر باز و عبوری نمی باشد. لازم به ذکر است که پس از ابلاغ طرح تفصیلی جدید و علیرغم افزایش عرض گذر از 12 متر به 30 متری و پیش بینی باز شدن گذر مذکور، طبق بند 19 مورخ 11/10/1396 کمیسیون ماده 5، بر رعایت گذرها طبق طرح آماده سازی تاکید شده است. طرح تهیه شده گذر فرهنگی نیز بر همین مبنا و اصول بوده است.
- تهیه طرح براساس نامه های شماره 980048418 مورخ 20/9/1398 و همچنین نامه های شماره 51932 مورخ 25/9/1397 و 980046529 مورخ11/9/1398 شورای اسلامی شهر و نامه شماره 44585/97 مورخ 7/9/97 دفتر امام جمعه محترم یزد مبنی بر تهیه طرح ساماندهی گذر شماره 19 پاسداران بوده است.
- طرح مزبور در جلسات متعدد کمیته فنی و کمیسیون بررسی و تصویب طرحهای شهرداری مطرح شده و طی بند 1 صورتجلسه مورخ 24/4/1399 بیست و دومین کمیسیون بررسی و تصویب طرحهای عمران شهری شهرداری یزد مصوب شده است.
- با توجه به درخواست شهرداری منطقه 3، مجددا طرح مذکورمورد بازنگری قرار گرفته و طی نامه شماره 400046347 مورخ 25/11/1400 جهت اجرا به منطقه ابلاغ شده است .
- هدف از طرح مزبور، ایجاد بستری به عنوان گذر فرهنگی و برای مراسمات خاص (برگزاری نمایشگاههای فصلی، نمایشگاههای صنایع دستی، اجرای مراسم خاص فرهنگی و مکانی برای رویدادهای شهری و تحت نظر شهرداری با توجه به کمبود فضای های مزبور در آن قسمت از شهر و از طرفی پیوستگی گذر با فضای سبز و پارک مجاور آن) بوده است .
- ردیف اعتباری خاص برای اجرای طرح درنظر گرفته شده است و مراحل شروع به فعالیت عمرانی نیز طی مراسمی و با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و برخی ساکنین انجام شده است.
- طرح اولیه به صورت مسقف بوده است.
- لیکن درطرح اصلاحی دوم وتهیه شده توسط معاونت شهرسازی، بدنه و کف به صورت یکپارچه طراحی شده و پیشنهاد گردیده است تا ابتدا طرح بدنه و در مرحله بعدی کفسازی انجام شود. در طرح بدنه و کف، جزئیات و دتایل های اجرایی مانند تاسیسات لازم (گاز برای پخت آش)، مسیر فاضلاب و شبکه برق موجود، فضای سبز و ... تهیه گردیده است و فاقد هرگونه سقف میباشد. در ضمن در طرح تهیه شده به دلیل اهمیت گذر فرهنگی و با اولویت رویدادهای اجتماعی و تحت نظر شهرداری، سابقه پخت آش نذری حفظ و از طریق شبکه گاز شهری و به صورت محدود و کنترل شده خواهد بود و در نامه شماره 100004755 مورخ 21/02/1401 اعلام شده است تا پس از اجرای طرح، مدیریت گذر فرهنگی نیز از طریق هیئت امنایی و با ترکیب عضو منتخب شورای اسلامی شهر یزد در منطقه سه – مدیر منطقه سه – رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری – رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری و یکی از معتمدین محلی باشد.
- طرح اصلاحی سوم و ارسالی طی این نامه به شورای محترم اسلامی شهر، طبق اصول و کلیات طرح دوم فوق الذکر میباشد و صرفا محل پخت آش در آن حذف و کفسازی آن به صورت یکپارچه و پیاده میباشد.
موضوع درصحن علنی شورا مطرح، و پس از بحث و تبادل نظر وتوضیحات نایب رئیس کمیسیون عمران و استماع نظرات مخالف، موافق و رأیگیری بعمل آمده، طرح دوم پیشنهادی (بند 8 نامه فوق) مورد تصویب قرار گرفت.
از مجموع 8 رأی: 7 موافق (ابوترابی- اعتباری-سیفی-حقیرالسادات –تجملیان- خامسی- نیکونژاد) 1 ممتنع (حیدری)
جلسه با ذکر صلوات در ساعت 10/15خاتمه یافت.