شورای شهر اجرای قطار شهری را دنبال می کند - شوراي اسلامی شهر یزد

شورای شهر در حال رایزنی برای اجرای این طرحها با دریافت تسهیلات از خارج از کشور است
به گزارش روزنامه همشهری؛ درباره اینکه شهر یزد نیازمند راه اندازی حمل و نقل نوین است، هیچ شکی نیست اما این صحبتی است که در هر دوره شورای شهر از آن سخن به میان آمده و قولهایی برای راهاندازی بی.آر.تی، تراموا و مونوریل به یزدیها داده شده است.
اما این بار شورای شهر یزد عزم خود را برای تحقق مدلهای جدید حمل ونقل نه تنها در شهر بلکه بین شهرهای استان جزم کرده و فعالیتهایی در این زمینه آغاز شده است.
اعضای شورای شهر این روزها نه تنها با مسئولان کشورمان بلکه با مسئولان کشورهای خارجی نیز در حال مذاکره هستند تا مقدمات اجرای این مدلهای حمل ونقل که از ضروریات شهر است، در یزد که شهر جهانی است، فراهم شود.
عضو شورای اسلامیشهر یزد درباره راهاندازی قطارهای حومهای در شهر یزد میگوید: مدتی است که اداره راه آهن ایران به دنبال تاسیس شرکتهای راه آهن حومهای است تا بخشی از جمعیت مسافران بین شهری، با قطار جابجا شوند و یکی از تفاهم نامههای آن هم بین شهرداری اصفهان و نجف آباد منعقد شده است.
«حمیدرضا قمی» ادامه میدهد: با توجه به اینکه بخشی از جمعیت مراکز استانها معمولا در شهرهای اطراف ساکن هستند، اما در مرکز استان مشغول کارند معمولا این افراد یا مجبورند در مرکز استان ساکن شوند یا اینکه با وسایل نقلیه موتوری رفت و آمد کنند و این موضوع بیشتر بین شهرهای اردکان، میبد، مهریز و بافق وجود دارد.
وی میافزاید: قطعا زمانی که یک وسیله نقلیه عمومیسریع و امن در بین شهرها اجرا شود، باعث میشود تمرکز جمعیت از مرکز استان کاهش یابد و پل ارتباطی مناسبی بین شهرهای استان ایجاد شود که بار اضافه جمعیت را به مرکز استان تحمیل نکند.
این عضو شورای شهر میگوید: جمعیت اضافی و متغیر مرکز استان قطعا هزینههای شهری را به مراتب افزایش خواهد داد و راه اندازی قطار حومهای باعث میشود که مردم اطراف که ترجیح میدهند در شهر خودشان ساکن باشند، دیگر به مرکز استان مهاجرت نخواهند کرد.
وی میافزاید: شرکت راه آهن جمهوری اسلامیاین پیشنهاد را مطرح کرد و قرار شد با همکاری شهرداریها و اداره کل منابع طبیعی زمینهای در مسیر ازادسازی شود و ریل گذاری و را شرکت راه آهن انجام دهد.
قمیتاکید میکند: قطعا با ریل گذاری برای قطارهای حومهای آینده بسیاری از شهرهای استان از جمله اردکان و میبد تضمین خواهد شد و ارتباط سریع بین شهرهای استان برقرار خواهد کرد.
قطار شهری در امتداد قطار حومهای
این عضو شورای اسلامیشهر یزد همچنین به اجرای قطار شهری در امتداد اجرای طرح قطار حومهای اشار میکند و میافزاید: در بسیاری از شهرهای جهان قطار حومهای به قطار شهری متصل میشود و این طرح در شهر یزد نیز مورد نظر است.
وی میافزاید: برای آینده شهر جهانی یزد مجبوریم که حمل و نقل مدرن و ترکیبی را توسعه دهیم تا مردم بتوانند بدون استفاده از وسایل نقلیه شخصی در خیابانهای کم عرض شهر تردد کنند. عرض بسیاری از خیابانهای مرکز شهر از زمان ساخت تاکنون تغییر نکرده اما تعداد خودروها روز به روز در حال افزایش است و خیابانهای شهر دیگر توان افزایش ترافیک را ندارد.
قمیمیگوید: در شرایط فعلی شهرداری اعتبار سنگینی را برای نگهداری ازناوگان حمل ونقل عمومیبه ویژه اتوبوسها که بخش قابل توجهی از ظرفیت آنها خالی از مسافر است، هزینه میکند اما قطعا با اجرای سیستمهای جدید حمل ونقل برای سفرهای ایمن، سریع و آسان استقبال از ناوگان را افزایش خواهد داد.
این عضو شورای اسلامیشهر یزد اظهار میکند: حرف و حدیث های درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی خاصی برای اجرای قطارهای شهری مطرح است اما باید توجه داشت که بخش خصوصی داخلی توان اجرای این کار را ندارد از این رو رایزنیهایی با چند کشور از جمله روسیه و چین برای دریافت فاینانس و تسهیلات برای اجرای قطار شهری و حومهای صورت گرفته است.
وی از سفر اعضای شورای شهر به این کشورها برای بازدید و انجام مذاکرات جدیتر خبر میدهدو میافزاید: میتوان با این تسهیلات در دراز مدت چند خط تراموا در مسیرهای شلوغ ایجاد کرد و بقیه مسیرها را نیز با حمل ونقل ترکیبی با اتوبوسهای برقی، ون و دوچرخه پوشش دهیم تا حمل ونقل برای مردم مقرون به صرفهتر باشد.
قمیتاکید میکند: اجرای تراموا در شهر ما را به انضباط شهری مجبور میکند و با توجه به ایمنی، سرعت و سیستمهای مناسب تهویه در حین سفر، قطعا شهروندان استقبال خواهند کرد چرا که این آیتمها در ناوگان فعلی حمل ونقل عمومیوجود ندارد.
وی میافزاید: بعضی این تصمیم شورای شهر را تجملاتی میدانند در حالی که این شیوه حمل ونقل یکی از ملزومات شهر جهانی یزد است چرا که بسیاری از خیابانهای شهر دیگر تحمل ترافیک و افزایش آن در آینده را ندارند از این رو در آینده بسیار نزدیک با سفر به کشورهای مورد نظر، مذاکرات برای دریافت تسهیلات انجام خواهد شد و احتمال اجرای این طرح از سال اینده وجود دارد.
این عضو شورای شهر تاکید میکند: در صورتی که بتوانیم این تسهیلات را به صورت ارزی تامین کرده و وارد استان کنیم، روند اجرای این طرح تسریع خواهد شد و در غیر این صورت باید با حمایت وزارت کشور و تامین اعتبار دولتی این طرح را به اجرا دربیاوریم.
ظرفیت اجرای قطار حومهای بین شهرهای استان
سرپرست اداره کل راه آهن استان میگوید: اجرای طرح قطار حومهای در قالب یک پیشنهاد به اعضای شورای شهر معرفی شد و مورد استقبال قرار گرفت اما قطعا این طرح بلند مدت است و هزینه سنگینی دارد.
مصطفی داوودی میافزاید: قابلیت اجرای این طرح بین شهرهای اردکان، میبد، یزد، مهریز وجود دارد و ظرفیت مسافر در این مسیر اجرای قطار حومهای را مقرون به صرفه خواهد کرد اما قطعا نظر دهی کامل درباره اجرای این طرح نیازمند انجام مطالعات کارشناسی است.
وی ادامه میدهد: این طرح با مشارکت شرکت راه آهن، استانداری، اداره راه و شهرسازی و شهرداری اجرا خواهد شد و این دستگاهها با مشارکت و تقسیم وظایف بخشی از اجرای طرح را به عهده خواهند گرفت.
داوودی درباره ایجاد زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح میگوید: قطعا ریلها و زیرساختهای موجود کارایی اجرای طرح قطار حومهای را ندارد چرا که مشخصه قطارهای حومهای، مبدا و مقصد داخل شهر است اما ریلهای موجود فاصله بسیاری تا مرکز شهر دارد و اجرای این طرح با مدل ترکیبی نیز پاسخگو نخواهد بود.
وی میافزاید: البته ممکن است بخشی از این سفر بر روی ریلهای موجود اجرا شود اما در نهایت لازم است که زیرساختهای جدیدی اجرا شود که قطعا هزینه بر و زمانبر خواهد بود.
ضرورت برون سپاری با توجه به نبود تقاضای سرمایهگذاری داخلی
یکی از اعضای شورای شهر یزد تاکید میکند: با توجه به نبود سرمایهگذار داخلی، راهی جز برون سپاری وجود ندارد اما قطعا اگر متقاضی سرمایهگذاری در استان وجود داشته باشد، استقبال میشود.
حمیدرضا قمی ادامه میدهد: قطعا بدون دریافت مشارکت و سرمایهگذار نمیتوان شهر را توسعه داد و باید از سرمایهگذارانی که برای سرمایه گذاری در یزد اعلام آمادگی میکنند، حمایت کنیم.