لزوم اجرای حمل و نقل ترکیبی در شهر یزد

 

رئیس کمیسیون شهرهوشمند شورای شهر یزد در برنامه رادیویی صدای شهر با تاکید بر برنامه ریزی مدون برای حمل و نقل عمومی گفت: در حال حاضر حمل و نقل شهری خیلی کارایی و بهره وری مناسب ندارد که نمودهای آن مثل گردش اتوبوس های خالی در سطح شهر و یا نبود تاکسی گردشی و هزینه های نسبتا بالا برای تاکسی های تلفنی و آژانس های اینترنتی که بطور کلی شهر یزد از لحاظ رتبه بندی در سطح کشور در زمینه حمل و نقل عمومی جایگاه مطلوبی را در حال حاضر ندارد البته در دوره قبلی شورای شهر هم اقداماتی انجام شده است.

مجید تجملیان افزود: برداشت ما در شورای دوره ششم این است که تا بحال نگاهی که به جنبه حمل و نقل عمومی شهر شده بیشتر نگاه سخت افزاری داشته اند و اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی را گسترش دهند، تعداد اتوبوس ها را افزایش یابد و یا اتوبوس ها را نوسازی کنند و اتوبوسهای فرسوده را از رده خارج کنند و اتوبوس ها کولردار شوند به این موارد بیشتر توجه داشته اند که در جایگاه خود خیلی مفید است و جا دارد از همه تشکر کنیم.

وی با تاکید بر نگاه نرم افزاری در حمل و نقل عمومی گفت: با توجه به اینکه ما باید یک سامانه حمل و نقل جامع و مفید در سطح شهر داشته باشیم فقط نگاه سخت افزاری کافی نیست و باید نگاه نرم افزاری داشته باشیم اگر پرسیده شود که چرا از حمل و نقل عمومی استفاده نمی شود بیشترین پاسخشان این است که نمی توان به نظم این سیستم حساب باز کرد و زمان انتظار مشخص نیست و چون اغلب شهروندان برای محل کار و دانشگاه و محل تحصیل خود می خواهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و مردم یزد انسانهای مسئولیت پذیری هستند مجبورند که از وسیله حمل و نقل شخصی استفاده کنند برای این منظور ما از ابتدای این دوره شورا سعی کردیم برنامه ریزی نرم افزاری در این حوزه داشته باشیم و جای تشکر دارد از شهردار و سازمان حمل و نقل که همکاری خوبی داشتند.

رئیس کمیسیون شهرهوشمند شورای شهر یزد ادامه داد: کارگروه های خوبی در این دوره برای حمل و نقل تشکیل شده که به چند مورد از آن ها اشاره می کنم؛ اولین مورد استفاده از حمل و نقل ترکیبی است ما در شورای اسلامی شهر و کمیسیون شهرهوشمند و در ذیل آن کمیته حمل و نقل و آمد و شد مفصل صحبت شد و به این نتیجه رسیدیم که استفاده از حمل و نقل ترکیبی در سطح شهر بسیار مهم است. یعنی در سطح شهر لزومی ندارد که در بسیاری از مسیرها و خیابانها با عرض کم اتوبوس ها را داشته باشیم. که طی یکی دو سال آینده کم کم عزیزان ما در شهر آثار این تصمیمات را خواهند دید.

تجملیان اظهارداشت: حمل و نقل ترکیبی یعنی تغییر دادن فضای شهر از یک تمرکز به اتوبوس های صرف به ترکیبی از سایر مدهای حمل و نقل عمومی، بحث دیگر سامانه های نوین مدیریت حمل و نقل عمومی هست که یک نگاه نرم افزاری باعث می شود خیلی از بسترهای سخت افزاری قابل استفاده باشند. به عنوان مثال مردم اغلب با این تاکسی های اینترنتی کار کرده اند و می دانند که به راحتی می شود روی گوشی هوشمنددشان نقشه و محل تاکسی را ببینند و به راحتی کارشان را انجام دهند . مشابه همچین سامانه هایی در حمل و نقل عمومی هم در دنیا جا افتاده و ما به دنبال این هستیم که را اندازی کنیم . ما به دنبال این هستیم که بر مبنای این سامانه ها برویم به سمت سامانه برنامه ریزی کامل سفر درون شهری . دردوره قبل سعی شده سامانه اتوبوس یاب راه اندازی شود  و این سامانه نمی تواند مشکل مردم را حل کند . ما نیاز به یک سامانه جامع داریم به این صورت که یک شهروند روی نقشه مکان خود را نشان دهد و مقصد خود را نیز نشان دهد و سامانه به سرعت برابش برنامه ریزی کند . درحال حاضر سخ افزارها کامل است و نگاه نرم افزاری ما مشکل دارد . و نگاه نرم افزاری فقط اپلیکیشن موبایل و کامپیوتر نیست یه مقداری از آن هم فرایندها و روالهایی هست که در اتوبوسرانی و تاکسیرانی و حمل و نقل باید اصلاح شود تا این سامانه بتواند به درستی کار کند . یک سامانه ای را شهرداری یزد تا 5-6 ماه دیگر رونمایی خواهد کرد که این سامانه جامع هویت سنجی و اعتبار سنجی شهروندی هست تحت عنوان یزد من . شروع آن در دوره پنجم بوده و حجم زیادی از کار مانده تا تکمیل شود . وقتی این سامانه به طور کامل اجرا شود مردم یک کیف پول الکترونیکی خواهند داشت بر روی موبایلهایشان و پیش بینی شده که اگر کسی نتوانست ز گوشی هوشمند استفاده کند از خدمات این سامانه بی بهره نباشد و بلیطهای الکترونیکی برایشان صادر شود . ضمنا در اتاق فکرهایی که تشکیل شده در رابطه با اصلاح مسیرها هم اقداماتی در حال انجام است . در خصوص بی آر تی هم باید اصلاحاتی در مسیرها و خیابانها صورت بگیرد و بایستی بررسی شود که آیا استقبال خواهد شد یا خیر.