صورتجلسه سیصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد - شوراي اسلامی شهر یزد
صورتجلسه شورای اسلامی شهر یزد
تاریخ جلسه : شنبه مورخ 99/12/20 از ساعت 11/15-7/45 | شماره جلسه : 305 |
نوع جلسه : عادی | مکان جلسه : صحن علنی |
اعضای شورای شهر حاضر در جلسه شورا (اجرای ماده 16 قانون شوراها):
ردیف | نام و نام خانوادگی | امضاء | ورود | خروج | ردیف | نام و نام خانوادگی | امضاء | ورود | خروج |
1 | سید حسین آزادی |
| 7/45 | 11/15 | 6 | ونوس عامری |
| 7/45 | 11/15 |
2 | محسن ابوترابی |
| 7/45 | 11/15 | 7 | محسن عباسی |
| 7/45 | 11/15 |
3 | سید محمد علی پاک نژاد |
| 7/45 | 11/15 | 8 | حمیدرضا قمی |
| 8/15 | 11/15 |
4 | الهه جورابی |
| 7/45 | 11/15 | 9 | مهدی کاشفی زاده |
| 7/45 | 11/15 |
5 | غلامعلی سفید |
| 7/45 | 11/15 | 10 | سپنتا نیکنام |
| 7/45 | 11/15 |
اعضای غایب در جلسه :
ردیف | نام و نام خانوادگی | سمت | علت غیبت |
1 | مرتضی شایق | رئیس کمیسیون نظارت، تلفیق و حقوقی | عدم حضور |
خلاصه مطالب مطروحه توسط رئیس شورا : نطق ها و مذاکرات
قبل از دستور:
در ابتدا ریاست شورا با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) ، فرا رسیدن سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) را بر همگان تبریک و تهنیت عرض نمود.
سپس با گرامیداشت روز شهدا و سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی از شهرداری خواست علیرغم اقدامات خوب صورت گرفته تا کنون بابت طراحی ساماندهی گلزار شهدا، پی گیری های اساسی در جهت اجرایی شدن هر چه زودتر آن طرح به عمل آورند که امیدواریم خداوند متعال توفیقی به همه ما بدهد تا بتوانیم ادامه دهنده مسیر شهدا باشیم .
وی در ادامه با اشاره به اقدامات و همکاری های خوب صورت گرفته از سوی کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شورا و شهرداری با منظور نمودن اعتبارات لازم برای راه اندازی اولین موزه پست استان مطالبی را عنوان و از اعضای شورا خواست تا در مراسم افتتاح آن موزه که قرار است همین روز با حضور معاون محترم وزیر ارتباطات و رئیس شرکت پست در خیابان امام خمینی (ره) برگزار شود، حضور داشته باشند.
سپس ایشان از اقدامات و فعالیت های ارزنده و موثر صورت گرفته از سوی شهرداری به ویژه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در جهت زیباسازی شهر از لحاظ گل کاری، رنگ آمیزی، روشنایی برای نشاط و شادابی همشهریان با توجه به فرا رسیدن سال نو تقدیر و تشکر نمود.
در ادامه آقای کاشفی زاده در سخنان پیش از دستور با عرض تسلیت به سرکار خانم جورابی به مناسبت درگذشت والده همسرشان و عرض تبریک فرا رسیدن سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) از شهرداری خواست تا نسبت به تأمین روشنایی کامل معابر شهر با توجه به اعتراضات مردمی، جمع آوری کامل خاک و نخاله های موجود در پیادهروهای سطح شهر بعد از انجام عملیات عمرانی، جلوگیری از دوباره کاریها به ویژه نصب سنگ جدول در رفوژ میانی در منطقه صفائیه، حفر چاههای جذبی در مناطق شهری با توجه به احتمال بارندگی در روزهای آینده، مرمت و بازسازی و روکش آسفالت در معابر شهری، ضرورت تأمین ساختمان جهت منطقه چهار شهرداری علیرغم تأکیدات مکرر قبلی، بازسازی و نوسازی ایستگاههای اتوبوس واحد شهری، اقدامات لازم و اساسی به عمل آورند و همچنین از پلیس راهور استان خواست در جهت کنترل رفت و آمد وسائط نقلیه و جلوگیری از هر گونه ترافیک در سطح شهر نسبت به گماردن نیروهای خود در معابر اصلی شهر برای نظارت و روان سازی ترافیک اقدامات لازم به عمل آورد.
سپس ایشان از تمامی شهروندان محترم خواست با توجه به شیوع بیماری کرونای انگلیسی در بعضی از استانهای کشور و جلوگیری از تسری آن بیماری خطرناک و کشنده به شهر یزد، نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دقت نظر لازم و کافی داشته باشند.
در ادامه جلسه آقای ابوترابی در سخنان پیش از دستور ضمن عرض تبریک فرا رسیدن بعثت حضرت محمد(ص)، از اقدامات خوب و موثر صورت گرفته از سوی شهرداری جهت زیباسازی شهر و ضرورت اجرای آن در تمامی مناطق شهر تقدیر و تشکر نمود. و از شهرداری خواست با توجه به گران شدن قیمت میوه، ساز و کارهای لازم در جهت ایجاد بازارچه میوه فروشی در مناطقی از سطح شهر در شب نوروز برای توزیع میوه ارزان قیمت برای رفاه حال همشهریان به عمل آورد و همچنین برنامه ریزی های لازم در راستای ساماندهی برای کنترل و نظارت هر چه بیشتر بر ضایعات فروشان که بدون مجوز اقدام به فعالیت نموده و سیما و چهره شهر را نازیبا نمودند به ویژه در بلوار بهمن و بلوار حضرت امام حسن مجتبی(ع)، سازمان مدیریت پسماند شهرداری ضمن دادن تذکر و اخطارهای لازم برابر ضوابط نسبت به پلمپ واحدهای بدون مجوز از طریق مراجع ذیصلاح اقدام نماید.
وی در ادامه از شهرداری خواست توجه ویژه و خاص در خصوص ورودی های شهر از لحاظ زیبایی و سیما و منظر داشته باشد.
سپس حضور و غیاب اعضای شورا در جلسه شماره 303 مورخ 99/12/13مطرح و با مرخصی آقای قمی پس از رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی موجه تشخیص داده شد و عدم حضور آقای شایق پس از رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی، غیرموجه تشخیص داده شد و همچنین حضور و غیاب اعضا در جلسه شماره 304 مورخ 99/12/16 مطرح و با مرخصی سرکار خانم جورابی بدلیل فوت مادر همسرشان پس از رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی موجه تشخیص داده شد و عدم حضور آقای شایق پس از رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی، غیرموجه تشخیص داده شد.
دستور جلسه:
در ادامه و براساس دستور کار جلسه طرح پیشنهادی دوفوریتی تنی چند از اعضای شورا ثبت دبیرخانه به شماره 991005379 مورخ 99/12/20 در خصوص مهلت پرداخت عوارض و سایر بدهی های مودیان تا پایان فروردین سال 1400 مبنای محاسبه آن بر اساس سال 99 باشد مطرح که پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات، در نهایت با رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی موضوع فوق با قید یک فوریت به کمیسیون بودجه جهت بررسی ارجاع گردید.
ردیف | دستور جلسه | نظرکمیسیون ذیربط | شماره جلسه | تاریخ جلسه |
1 | لایحه دوفوریتی طرح اقدام ملی مسکن | - | - | - |
خلاصه مفید مذاکرات : ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه جهت کارکنان شهرداری ،نظارت و کنترل هر چه بیشتر بر ثبت نام با توجه به مهلت گذشته و ثبت نام انجام شده بعضی از کارکنان ادارات در مهلت گذشته، تأکید بر پی گیری های لازم شهرداری جهت تأمین منابع مالی از سوی دولت بابت کمک و تخفیف های در نظر گرفته شده . |
- لایحهدوفوریتی شماره 99/12/19-990062205 شهرداری یزدثبت دبیرخانه شورابه شماره 99/12/20-991005370:
« ریاست محترم شورای اسلامی شهر یزد، موضوع : طرح اقدام ملی مسکن - با سلام وصلوات برمحمد وآل محمد(ص)- احتراماً به استناد ماده 80 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/03/75 با اعمال آخرین تغییرات و اصلاحات تا سال 96 با عنایت به بند 21 ماده 55 قانون شهرداری مبنی بر " اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان خانههای ارزان قیمت" و پیرو لایحه تقدیمی قبلی به شماره 990022869 مورخ 04/05/1399 که طی بند یک صورتجلسه شماره 262 مورخ 05/06/1399 شورای محترم اسلامی شهر به تصویب رسیده و در جهت همکاری و مساعدت در اجرای پروژه های طرح اقدام ملی مسکن پیشنهاد می گردد عوارض ارزش افزوده ناشی از افزایش تراکم پروژه های مذکور نیز تا پایان سال 1400 به صورت 50 درصد دریافت و با توجه به تبصره ذیل ماده 181 قانون برنامه پنجم از طریق مراجع ذیصلاح درخصوص مطالبه ارقام معافیت اعمال شده اقدام گردد. خواهشمند است مراتب در شورای اسلامی شهر مطرح و نتیجه را امر به ابلاغ فرمایید. ضمناً آقايان علی نوری و علی محمد مرتضایی به عنوان نماينده جهت ارائه توضيحات بيشتر معرفي مي شود. جمال الدین عزیزی- شهردار یزد»
موضوع در صحن علنی شورا با حضور شهردار محترم مطرح، با عنایت به توضیحات ایشان و پس از بحث وتبادل نظر و استماع نظرات مخالف ، موافق و رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی، پیشنهاد فوق مشروط به تأمین منابع مالی از سوی دولت، مورد تصویب قرار گرفت.
از مجموع 8 رأی : 5 موافق (سفید –کاشفی زاده – جورابی - ابوترابی- پاک نژاد) 3 مخالف (آزادی -قمی- عامری)
ردیف | دستور جلسه | نظرکمیسیون ذیربط | شماره جلسه | تاریخ جلسه |
2 | تکالیف حسابرسی سال 97 شهرداری | بودجه: با حضور کارشناسان ، مشاورین و مسئولین مربوط مطرح و پس از بحث و تبادل نظر موارد طبق لیست پیوست تصویب شد. | 174 | 99/11/27 |
خلاصه مفید مذاکرات : انجام حسابرسی سال 97 بر اساس ضوابط و مقررات مالی- دقت نظر لازم و کافی از سوی شهرداری و ارائه پاسخ های لازم به شورا طبق تکالیف تعیین شده – ضرورت شفاف سازی مسائل مالی شهرداری به مردم |
2.در خصوص ارسال گزارش حسابرسی مربوط به سال 1397 شهرداری توسط حسابرس منتخب، مؤسسه حسابرسی ارقام نگر آریا، ثبت دبیرخانه شورا به شماره991004636 - 99/11/9 پاسخ های ارائه شده از سوی شهرداری پیرامون بندهای گزارش شده توسط آن مؤسسه حسابرسی، مراتب در صحن علنی شورا مطرح ، با توجه به جلسات متعدد برگزار شده و بررسی های بعمل آمده از سوی کمیته حسابرسی و کمیسیون بودجه با حضور مشاورین ، کارشناسان و مسئولین مربوطه و توضیحات ریاست آن کمیسیون و پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مخالف و موافق و رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی ، تکالیف تعیین شده به شرح ذیل جهت هرگونه اقدام از سوی شهرداری تا پایان خرداد سال 1400مورد تصویب قرار گرفت:
بند-4 سند اصلاحی مربوطه در سال98 با مصوبه شورای شهر صادر شد که به همین دلیل در تاریخ 29/12/97 آثار سند ثبت شده در حسابها نبوده ، که منجر به بند شرط مندرج در گزارش حسابرسی شده است.
-5-1 شهرداری مکلف است ضمن رفع کامل مغایرات مرتبط با اسناد دریافتنی ، اقدامات لازم جهت ارائه گزارش آخرین وضعیت اسناد دریافتنی مشتمل بر تاریخ دریافت ، تاریخ سررسید ، وضعیت اسناد ، مودی و نوع درآمد مربوطه را به حسابرسان ارائه دهد و همچنین مقرر شد تمامی قراردادهای پیمانکاران مربوط به وصول چک های برگشتی شهرداری ظرف مدت یک هفته جهت بررسی از سوی کمیسیون بودجه با حضور مسئولین مربوطه به شورا ارسال نماید.
2-5-با توجه به تاثیر ارقام بر روی مانده مازاد سنوایی در هر دوره مالی و همچنین تاثیر مستقیم بر تفریغ بودجه مصوب شورا در پایان هر دوره مالی،میبایست گزارش مبسوط به تفکیک تاثیراتی که در هر سال مالی بر تفریغ بودحه همان سال مترتب میگردد حهت تصمیم گیری به شورا ارسال گردد.
1-2-5- با توجه به تاثیر ارقام بر روی مانده مازاد سنواتی در هر دوره مالی و همچنین تاثیر مستقیم بر تفریغ بودجه مصوب شورا در پایان هر دوره مالی میبایست گزارش مبسوط به تفکیک:
الف: تاثیرات ثبت اصلاحی موضوع بند 2-5 بر تفریغ بودجه در هر سال مالی به شورا گزارش گردد.
ب: تاثیر ثبت اصلاحی مذکور بر هر حساب به تفکیک در هر دوره مالی به شورا گزارش گردد.
2-2-5- گزارش حسابرسی بیانگر این نکته است که پیگیری لازم در خصوص اسناد برگشتی شهرداری توسط واحد حقوقی و شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد صورت نگرفته و این روال کماکان ادامه دارد.
بند8 - لیست مربوط به سرمایه گذاریهای شهرداری در سهام سایر شرکت ها و اطلاعات در خصوص مبلغ سرمایه گذاری ، تعداد سهام ، مدت و سایر توضیحات تهیه و به شورا ارائه تا تصمیمات مقتضی در اینخصوص به عمل آید مضافاً با توجه به تغییر رویکرد سیستم حسابداری شهرداری از نقدی به تعهدی تعدیل شده ، رعایت استانداردهای حسابداری جهت ثبت سرمایه گذاریهای انجام پذیرفته شده صورت گیرد . و النهایه تجدیدارزیابی و افزایش سرمایه از محل مطالبات صورت گیرد.
1-10- شهرداری با رعایت استانداردهای حسابداری نظام جامع شهرداریها نسبت به شناسایی و تهیه لیست املاک عمومی واختصاصی و استفاده کننده آن اقدام ودرفرآیندها، لینک بین واحد حسابداری و املاک شهرداری تعریف شود.
1-1-10- پیگیری لازم صورت پذیرد تا پیمانکار مربوط به شناسایی املاک، فعال تر عمل نماید.
بند2-10- تمامی اموال منقول شهرداری پایش شود ، جمعدار مجرب در امور مالی بکار گرفته شود
بند1-3-10-شهرداری نسبت به تدوین و استقرار سیستم بهای تمام شده خدمات و پروژه های عمرانی اقدام و آثار آن را درحسابها منعکس نماید.
بند2-3-10- شهرداری نسبت به تدوین و استقرار واحد کنترل پروژه اقدام و فرآیند کاملی از حسابداری سرمایه گذاری ها را تعریف و اقدامات لازم جهت انعکاس در حساب ها را انجام دهد.
بند1-11- شهرداری مکلف است ضمن پی گیری دریافت پاسخ تاییدیه ها ی ارسالی و رفع مغایرات احتمالی، من بعد نیز همه ساله قبل از ارائه گزارش حسابرسان ، هماهنگی های لازم را از طریق واحد حسابرسی داخلی انجام تا پاسخ تاییدیه های ارسالی اخذ و ضمن رفع مغایرات احتمالی به حسابرسان ارائه نماید . مضافا اینکه گزارش کامل و ریز اقلام مندرج در گزارش حسابرس را به شورای اسلامی ارائه نماید.
بند2-11- با توجه به صدور سند اصلاحی در سال 98 ، املاک اجاره ای شهرداری شناسایی و درآمد های آن مشخص گردد.
ضمنا سازمان فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی شهرداری گزارشی از قرار دادهای فی مابین با موضوع تابلو های تبلیغاتی ارائه نماید.
بند1-12- سیستم درآمد شهرداری کفایت لازم جهت اخذ گزارش درآمدی از درآمدهای شهرداری و مناطق نداشته است 0 لذا ضرورت دارد تا نسبت به اصلاح و تکمیل و بهینه سازی سیستم درآمدی اقدام گردد0
بند2-12-ضمن مکاتبه با دیوان محاسبات، عوارض وصولی توسط سازمان امور مالیاتی سهم شهرداری مشخص وبا مبالغ پرداختی از سوی آن سازمان تطبیق داده شود.
بند5-12-شهرداری ضمن تدوین فرآیند شناسایی و ثبت درآمدها ، نسبت به ارائه مستندات محاسباتی موارد مندرج در گزارش حسابرس اقدام نماید.
بند6-12-شهرداری لیست کاملی از املاک استیجاری و وضعیت فعلی آنها را تهیه و ارائه نماید.
بند2-13-شهرداری درکلیه امور، ازجمله انعقاد قراردادهای پیمانکاری، تملک اراضی، خرید اموال ودارائی ها و پرداخت های پرسنلی ، بویژه موارد مندرج در گزارش حسابرس، قوانین موضوعه و ازجمله آئین مالی ومعاملاتی شهرداری ها را رعایت نماید0
14-شهرداری مکلف به تهیه و استقرار سیستم بودجه ریزی مبتنی بر برنامه و رعایت شفافیت میباشد.
15-شهرداری مکلف به اجرای ماده33 دستورالعمل اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و تدوین آئین نامه ها مربوطه می باشد0
16- شهرداری ضمن امکان سنجی و رفع مشکلات سیستم مالی موجود، نسبت به تهیه و استقرارسیستم نرم افزاری کارآمد و تدوین فرآیندهای مورد نیاز با استفاده از استاندارد های حسابداری بخش عمومی و آموزش و توانمند سازی پرسنل مربوطه اقدام نماید. لازم به ذکراست که برابر مصوبات شورای اسلام ، شهرداری مکلف بوده از ابتدای سال 98 نرم افزار جامع مالی و عملیاتی در سطح شهرداری یزد و سازمان های تابعه بطور کامل مستقر نماید که تا کنون در این مورد اقدام موثری بعمل نیاورده است
از مجموع9 رأی : 9 موافق (سفید –کاشفی زاده – جورابی - ابوترابی- پاک نژاد- آزادی -قمی- عامری- نیکنام)
ردیف | دستور جلسه | نظرکمیسیون ذیربط | شماره جلسه | تاریخ جلسه |
3 | طرح پیشنهادی دوفوریتی اعضای شورا | - | - | - |
خلاصه مفید مذاکرات : جمع آوری تابلوهای تبلیغاتی در میدان جانباز بدلیل نازیبایی آن تابلوها با توجه به اتمام قرارداد پیمانکار مربوطه – ضرورت رعایت ضوابط و مقررات از سوی شهرداری برای جمع آوری |
3.طرح پیشنهادیدوفوریتی تنی چند از اعضای شورا (آقایان : قمی- آزادی – کاشفی زاده- نیکنام- ابوترابی و سرکار خانم عامری ) ثبت دبیرخانه شورابه شماره 99/12/20-991005378:
« جناب آقای مهندس سفید- ریاست محترم شورای اسلامی شهر یزد، موضوع : احتراماً همانطور که مستحضرید تابلوهای تبلیغاتی نصب شده ایستگاه های اتوبوس های واقع در میدان اطلسی (جانباز) منظر میدان را زشت جلوه داده و طرح بهسازی میدان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. لذا با توجه به اتمام قرارداد پیمانکار در پایان اسفندماه، بر اساس این طرح، شهرداری مکلف می گردد از اجاره تابلوها خودداری و بلافاصله تابلوها را از میدان جمع آوری کند.»
موضوع در صحن علنی شورا مطرح، پس از بحث وتبادل نظر و استماع نظرات مخالف ، موافق و رأی گیری بعمل آمده بصورت علنی، طرح پیشنهادی فوق با رعایت ضوابط و مقررات مورد تصویب قرار گرفت.
از مجموع 8 رأی : 6 موافق (سفید –کاشفی زاده – قمی- ابوترابی – عامری- آزادی) 1 مخالف (جورابی) 1 ممتنع (پاک نژاد)
جلسه با ذکر صلوات در ساعت 11:15 خاتمه یافت.