صورتجلسه شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد(دوره ششم)

صورتجلسه شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد(دوره ششم)



 

 

 

 

 

                    صورتجلسه شورای اسلامی شهر یزد

 

تاریخ جلسه : چهارشنبه مورخ 1401/03/11 از ساعت 8/10  الی  10

شماره جلسه :   67

نوع جلسه :  عادی

مکان جلسه : صحن علنی

 

 

اعضای شورای شهر حاضر در جلسه شورا (اجرای ماده 16 قانون شوراها):

ردیف

نام و نام خانوادگی

امضاء

   ورود

خروج

ردیف

نام و نام خانوادگی

         امضاء

  ورود

خروج

1

محسن ابوترابی

 

8/10

10

7

فخرالسادات خامسی

 

8/40

10

2

محمدعلی اعتباری

 

8/10

10

8

فاطمه زارع بیدکی

 

8/10

10

3

محمد باقر پارسائیان

 

8/10

10

9

عزیزا... سیفی

 

8/10

10

4

مجید تجملیان

 

8/10

40/8

10

مرتضی شایق

 

8/10

10

5

بی بی فاطمه حقیرالسادات

 

8/10

10

11

محمدمهدی نیکونژاد 

 

8/10

10

6

سیدمحمدناصرحیدری

 

8/10

10

 

 

 

 

 

 

  

در ابتدا ریاست محترم شورا ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت معصومه (س)، طهارت روح و کمالات معنوی را از خصوصیات ایشان دانسته و آن بانوی بزرگوار را به عنوان الگویی برای همه افراد جامعه معرفی نمودند.

ایشان ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره) را تسلیت عرض نموده و 15 خرداد را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و شروع نهضت دانست.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) سرور مجاهدان راه حق و خورشید تابان در تمام جهان هستند عنوان کرد: پس از ارتحال آن حضرت، مقام معظم رهبری به عنوان جانشین ایشان انتخاب می شوند و با توجه به شرایط خاصی که در جهان در طول این سالها وجود داشته به بهترین نحو ممکن سکان کشتی انقلاب را هدایت کردند.

سپس آقای شایق در سخنان پیش از دستور خود ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه (س)، ایام سوگواری ارتحال حضرت امام را تسلیت و یاد و خاطره شهدای 15 خرداد را گرامی داشته و تبیین مسیر طی شده برای رسیدن به این نقطه را جهت نسل جدید الزامی دانست.

 ایشان ضمن همدردی با مردم شریف آبادان درخصوص حادثه متروپل، پیشنهاد دادند که کمیته‌ای متشکل از نیروهای فنی شهرداری و نماینده شورا از ساختمان های موجود بازدید و تذکرات داده شود، وی با توجه به تردد خالی اتوبوسهای خط واحد در سطح شهر مدیریت و حل این مشکل را به خصوص در جهت صرفه جویی هزینه ها، بحث آلودگی هوا و کنترل ترافیک الزامی دانست.

در ادامه ایشان مواردی را به شرح ذیل مطرح و از شهردار محترم خواستند که موارد را پیگیری نمایند:

- تکمیل ساختمان ها و پروژه‌های نیمه تمام

- دقت در طرح پروژه جلوخان باغ دولت‌آباد

- پیگیری جدی حق و حقوق شهرداری در موضوع کارخانه سعادت

- تشکیل جلسه هماهنگی درخصوص وحدت رویه در آراء کمیسیون های ماده 100 شهرداری

در ادامه جلسه، نامه شماره 30782 مورخ 1401/02/19 استانداری در خصوص دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت آسفالت مطرح و پس از بحث و تبادل نظر، شورا بر مصوبه قبلی خود در این زمینه اصرار ورزید.


 




ردیف

         دستور جلسه

           نظرکمیسیون ذیربط

شماره جلسه

تاریخ جلسه

1

تفویض اختیارات شهردار به سایرمسئولین شهرداری

بودجه: مطرح و پس از بحث و تبادل نظر جدول پیشنهادی شهرداری مورد تصویب قرارگرفت ضمناً تاریخ اجرا از زمان تصویب درکمیته انطیاق فرمانداری خواهد بود

64

1401/03/08

خ زیاد جانی در این تقاطع اجرای اصلاح هندسی ضرور

ت دارد.

 

 

 

 

 

1- لایحه شماره 100005360 مورخ 1401/02/25:

« شورای محترم اسلامی شهر یزد- موضوع : تفویض اختیارات شهردار به سایرمسئولین شهرداری - با سلام و صلوات بر محمدوآل محمد (ص)-  احتراماً به استناد ماده 80  قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/03/75 با اعمال آخرین تغییرات و اصلاحات تا سال 96، بدین وسیله  به پیوست لیست پیشنهادی تفویض اختیارات شهردار به سایر مسئولین شهرداری (موضوع تبصره ذیل ماده 54 قانون شهرداری) که قابلیت اجرایی از سال 1401 را دارد جهت استحضار ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمائید موضوع در شورای اسلامی شهر مطرح، در صورت  موافقت مراتب را امر به ابلاغ  فرمائید. ضمناً آقاي احمد روستایی جهت ارائه توضيحات بيشتر معرفي مي شود. «ابوالقاسم محی الدینی- شهردار یزد»

 

 

 

     موضوع درصحن علنی شورا مطرح، با عنایت به بررسی های بعمل آمده با حضور مسئولین مربوطه و  پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مخالف و موافق، به شرح ذیل موردتصویب قرار گرفت.


 

الف-  تفویض اختیارمالی برای شهردار و سایر مسئولین شهرداری:

بند

مستند قانونی تفویض اختیار

سقف مبلغ تفویضی

شهردار

معاون مالی اقتصادی

مدیران  مناطق

روسای سازمان ها

1

تصويب انجام معاملات اعم از خريد و فروش، مقاطعه، اجاره و استيجاره از طريق مناقصه عمومي يا مناقصه محدود ، حراج يا مزايده موضوع مواد 5 ، 12 ، 29 و 30  آئين نامه معاملات شهرداري‌هاي مراكز استان‌ها با رعايت مقررات مربوطه

اعتبارات مصوب

تا سقف 5/3 برابر نصاب معاملات متوسط

 تا سقف 5/2 برابر معاملات متوسط برای هزینه های عمرانی وتا سقف 5/1 برابر معاملات جزء برای هزینه های جاری

 تا سقف 5/2 برابرمعاملات متوسط برای هزینه های عمرانی وتا سقف 5/1 برابر معاملات جزء برای     هزینه های جاری

2

تصويب تصميم كميسيون مناقصات موضوع ماده 18 آئين نامه معاملات شهرداري‌هاي مراكز استان‌ها

اعتبارات مصوب

تا سقف بند يك

تا سقف بند يك

تا سقف بند يك

3

تصويب انجام معاملات موضوع ماده 31 آيين‌نامه معاملات شهرداري‌هاي مراكز استان‌ها

اعتبارات مصوب

تاسقف بند يك

تاسقف بند يك

تاسقف بند يك با تأييد هيأت مديره سازمان

4

تصويب انجام معاملات موضوع بند الف ماده 33

آئين نامه مالي پس از تأييد كميسيون ماده 14 آئين نامه معاملات شهرداري‌هاي مراكز استان‌ها

تاسقف بند الف ماده 33

(مبلغ پانزده میلیاردریال)

_

_

_

5

تصويب نهایي خريد ملك يا ميزان خسارت و انجام معامله موضوع تبصره ( 1 ) ماده ( 3 ) قانون نحوه خريد و تملك اراضي و املاك مصوب 17/11/1358 مرتبط با وزارتخانه ها ، مؤسسات ، شركتهاي دولتي ، بانكها و مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي

اعتبارات مصوب

تاسقف سی و پنج میلیارد ریال

تا سقف سی میلیارد ریال

_

6

تصويب نهائي خريد ملك يا ميزان خسارت و انجام معامله موضوع تبصره ( 1 ) ماده ( 3 ) قانون نحوه خريد و تملك اراضي و املاك مصوب 17/11/1358 مرتبط با  اشخاص  حقيقي و حقوقي مستثني از بند 5         فوق الذكر

هرموردهشتاد  میلیارد ریال

تاسقف شصت و پنج میلیارد ریال

تا سقف پنجاه میلیارد ریال

_

7

تصويب نهائي خريد ملك يا ميزان خسارت و انجام معامله موضوع تبصره ( 1)  ماده ( 3 ) قانون نحوه خريد و تملك اراضي و املاك مصوب 17/11/1358 مرتبط با  اشخاص  حقيقي و حقوقي مستثني از بند 5

فوق الذكر توسط كميسيون متشكل از نماينده شهردار، نماينده شوراي اسلامي شهر و معاون ذيربط شهرداري بيش ار ارقام بند 6 فوق الذكر

هرمورد شصت  میلیارد ریال

تاسقف سی و پنج میلیارد ریال

تا سقف سی میلیارد ریال

_

 

 

الف-  تفویض اختیارمالی برای شهردار و سایر مسئولین شهرداری:

بند

مستند قانونی تفویض اختیار

سقف مبلغ تفویضی

شهردار

معاون مالی اقتصادی

مدیران  مناطق

روسای سازمان ها

8

تصويب و تاييد جابجايي و استقراض از حساب‌هاي بانكي موضوع مواد 39 و 40 آيين‌نامه مالي شهرداري‌ها (باستثناء حساب مربوط و عوارض كسر پاركينگ)

هر مورد تا سقف یکصد ميليارد ريال

_

_

_

9

تصويب و تأييد پرداخت از محل اعتبارات ماده 16 بودجه مصوب

بودجه مصوب

_

_

_

10

تصويب و تأييد پرداخت از محل اعتبارات ماده 17 بودجه مصوب

هرمورد تا سقف تعهد یکصد ميليون ريال

_

_

_

11

تصويب و تأييد پرداخت از محل اعتبارات      هزینه های رفاهی کارکنان

هر مورد برابر بودجه مصوب  آیین نامه رفاهی کارکنان و جدول پیوست بودجه1401

بر اساس پیشنهاد مربوطه و تایید شهردار

بر اساس پیشنهاد مربوطه و تایید شهردار

بر اساس پیشنهاد مربوطه و تایید شهردار

12

تصويب و تأييد استرداد وجوه متقاضيان پس از عدم موافقت كميسيون ماده 5 و وجوه حاصل از عوارض و هزینه خدمات و درآمد از محل ديون و يا مازاد (براي هر مورد)

نامحدود

تا سقف پنج میلیارد ريال

_

رئیس سازمان آرامستانها تا سقف پنج میلیون ریال

13

تصويب انجام معامله در رابطه با فروش املاک متروکه، جوي آب كوچه و .... باستناد ماده 19 قانون نوسازي

هر مورد تا مبلغ ده میلیارد ريال

_

_

_

14

اخذ وام و تسهیلات بانکی موضوع مفاد بند 13 ماده 80قانون شوراها

تاسقف بودجه مصوب

_

_

_

 

 

از مجموع  9 رأی: 8 موافق  (سیفی–حیدری - اعتباری- پارسائیان- حقیرالسادات- نیکونژاد -شایق-زارع)  1 ممتنع (خامسی)


 

ب-  تفویض اختیار  شورای اسلامی به شهردار و یا از  شهردار به سایر مسئولین شهرداری:

بند

مستند قانونی تفویض اختیار

 اختیارتفویضی در

شهرداری

مناطق

سازمانها

1

انتخاب دو نفر عضو عالی مقام موضوع ماده14 آیین نامه معاملات شهرداری

شهردار

 

 

2

 قائم مقام شهردار موضوع تبصره یک بند30الحاقی به ماده 80 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی

معاون مالی و اقتصادی

مدیرمنطقه

رئیس سازمان

3

قائم مقام ذیحساب شهرداری موضوع تبصره یک بند30الحاقی به ماده 80 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی

_

مسئول امور مالی

مسئول امور مالی

 

 

 

از مجموع  9 رأی: 9 موافق  (سیفی–حیدری - اعتباری- پارسائیان- حقیرالسادات- نیکونژاد -شایق-زارع- خامسی)

 

 

ج-  تفویض اختیار  شهردار به سایر مسئولین شهرداری:(موضوع تبصره ذیل ماده 54 قانون شهرداری )

بند

مستند قانونی تفویض اختیار

 اختیارتفویضی در

شهرداری

مناطق

سازمانها

1

امضا کلیه مکاتبات با ادارات، نهادها، سازمان های دولتی واستانی(باستثنای نماینده محترم ولی فقیه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در استان و رئیس شورای اسلامی شهر و مقامات مرکزی و جناب آقای استاندار) و همچنین با اشخاص حقیقی و حقوقی طرف معامله با شهرداری

معاونین شهردار

مدیر منطقه

رئیس سازمان

2

امضا احکام استخدام، انتصاب، انتقال، مأموریت، ارتقاء گروه و مرخصی باستثنای معاونین شهردار و مدیران مناطق و سازمانها و مدیران ستادی مرکز و مشاورین

معاون برنامه ریزی وتوسعه سرمایه انسانی/مدیران ستادی برای مرخصی ساعتی

مدیر منطقه (مرخصی ساعتی و روزانه به استثنای مرخصی بدون حقوق)

مدیر سازمان (مرخصی ساعتی و روزانه به استثنای مرخصی بدون حقوق)

3

 اتخاذ تصمیم نسبت به تقاضاهای مرخصی بدون حقوق تا سه ماه (به استثنای معاونین شهردار و مدیران مناطق )

معاون برنامه ریزی وتوسعه سرمایه انسانی

_

_

4

صدور دستور مصرف اعتبارات در قالب بودجه مصوب با رعایت آئین¬نامه معاملات آئین‌نامه مالی شهرداری ها

معاون مالی و اقتصادی

بر اساس اختیارات داده شده در بند الف

در صورت پیش بینی ردیف درآمدی ابلاغی به سازمان با رعایت  بند الف

5

ابلاغ عضویت در کمیسونها وکارگروه بجز مواردی که در قانون و     آیین نامه مالی شهرداری تصویب کننده مشخص گردیده است

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی

_

_

 

 

 

ج-  تفویض اختیار  شهردار به سایر مسئولین شهرداری:(موضوع تبصره ذیل ماده 54 قانون شهرداری )

بند

مستند قانونی تفویض اختیار

 اختیارتفویضی در

شهرداری

مناطق

سازمانها

6

امضا قراردادهای اجاره و استیجاره که قبلاً مراحل قانونی را طی کرده و به تصویب رسیده است

معاون مالی و اقتصادی

در صورت پیش بینی ردیف درآمدی ابلاغی به منطقه  با رعایت  ضوابط و تا سقف معاملات جزء

در صورت پیش بینی ردیف درآمدی ابلاغی به سازمان با رعایت  ضوابط و تا سقف معاملات جزء

7

امضا دادخواست ها، لوایح، دفاعیه ها و امثالهم به محاکم قضایی و معرفی نماینده حقوقی و اجرایی جهت حضور در محاکم و مراجع قانونی، امضا و ارسال اظهارنامه های رسمی و امضا کلیه مکاتبات مرتبط با اقدامات حقوقی و اجرائی در محاکم قضایی و پاسخ به استعلامات

معاونت مالی و اقتصادی

_

_

8

امضا برگه های واگذاری معوض اراضی و املاک و انجام مکاتبات با دفاتر اسناد رسمی و معرفی نماینده جهت نقل و انتقال

معاونت مالی و اقتصادی

_

_

9

امضا احکام پرسنلی اعم از تغییر ضریب حقوقی و کمک عائله مندی، امور بازنشستگی، حقوق وظیفه وراث متوفی، مأموریت های داخلی،      مرخصی ها (به استثنای مرخصی بدون حقوق و مرخصی معاونین شهردار، مدیران مناطق، مدیران شهرداری مرکزی و کارکنان حوزه شهردار) طبق ضوابط و مقررات مربوطه

معاونت برنامه ریزی

مدیر منطقه(مرخصی ساعتی و روزانه به استثنای مرخصی بدون حقوق)

مدیر سازمان(مرخصی ساعتی و روزانه به استثنای مرخصی بدون حقوق)

10

امضا کلیه پیش آگهی ها، ابلاغیه ها، اخطاریه ها و مکاتبات مربوط به درآمد و ارسال پرونده های اشخاص حقیقی و حقوقی درباره اعتراض به عوارض تعیین شده به کمیسیون ماده 77 اصلاحی قانون شهرداری

معاونت مالی و اقتصادی

_

_

11

صدور پروانه ساختمان، پاسخ به استعلام دفاتر اسناد رسمی، ادارت و سازمان ها و بانکها و اتحادیه های صنفی و امثالهم و صدور  مفاصا حساب جهت انجام معاملات املاک طبق ضوابط و مقررات مربوطه

_

مدیر منطقه

_

12

ارجاع پرونده های مربوط به تخلفات ساختمانی و ارسال دفاعیه و اعتراض مالکین به آراء صادره از کمیسیونهای ماده صد قانون شهرداری به دبیرخانه کمیسیون و ابلاغ آراء صادره و اجرای آنها پس از قطعیت رأی و          عند اللزوم اعتراض به آراء مذکور و سایر مکاتبات مربوطه در این زمینه

_

مدیر منطقه

_

13

ارسال پرونده های مربوط به اماکن مزاحم به کمیسیون موضوع بند 20 ماده 55 قانون شهرداری و اجرای احکام صادره طبق مقررات مربوطه

_

مدیر منطقه/در زمان مرخصی و ماموریت تفویض به معاون منطقه

_

 

 

 

تبصره: تفویض سایر اختیارات غیرمالی بنا به ضرورت و مصلحت به معاونین و مدیران شهرداری و اعلام به آن شورای محترم

       

از مجموع  10 رأی: 10 موافق  (سیفی–حیدری - اعتباری- پارسائیان- حقیرالسادات- نیکونژاد -شایق-زارع- خامسی- ابوترابی)


 




ردیف

         دستور جلسه

           نظرکمیسیون ذیربط

شماره جلسه

تاریخ جلسه

2

تغییر امضاء مجاز حسابهای درآمدی

بودجه: مطرح و پس از بحث و تبادل نظر و توضیحات ارائه شده

با پیشهاد شهرداری موافقت گردید.

63

1401/03/01

خ زیاد جانی در این تقاطع اجرای اصلاح هندسی ضرور

ت دارد.

 

2- لایحه شماره 100005622 مورخ 1401/02/26:

«شورای محترم اسلامی شهر یزد- موضوع: تغییر امضاء مجاز حسابهای درآمدی- با سلام و صلوات بر محمدوآل محمد (ص)- احتراماً به استناد ماده 80 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/03/75 با اعمال آخرین تغییرات و اصلاحات تا سال 96، باعنایت به بند 2-1 شیوه نامه ابلاغی و اصلاحیه دستورالعمل خزانه داری در شهرداری ها به شماره 199009 مورخ 09/12/1399، نظر به اینکه می بایست امضا کارت بانک حساب­های رابط درآمدی واحدهای اجرایی (مناطق، سازمانهای وابسته، موسسات وشرکت های تابعه) با مسئولین واحدهای مذکور باشد؛ لذا خواهشمند است به استناد تبصره بند 12 ماده 75 قانون شهرداریها که از اختیارات آن شورای محترم می باشد؛ موضوع در شورای اسلامی شهر مطرح و اجازه فرمائید امضا مجاز حساب­ها که موجودی آنها در پایان هرروز به حساب درآمدهای عمومی و اختصاصی شهرداری واریز می گردد با مسئولیت بالاترین مقام اجرایی و مسئول امور مالی هر واحد صورت گیرد.

ضمناً آقاي محمدروستایی جهت ارائه توضيحات بيشتر معرفي مي شود. ابوالقاسم محی الدینی -شهردار یزد»

 

 

 

 

 

 

 

 

     موضوع درصحن علنی شورا مطرح، با عنایت به بررسی های بعمل آمده با حضور مسئولین مربوطه و پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مخالف و موافق، مورد تصویب قرار گرفت.

 

از مجموع  10 رأی: 10 موافق  (سیفی–حیدری- اعتباری- پارسائیان- حقیرالسادات- نیکونژاد -شایق-زارع- خامسی- ابوترابی)

    




ردیف

         دستور جلسه

           نظرکمیسیون ذیربط

شماره جلسه

تاریخ جلسه

3

دستورالعمل و برنامه جامع سیما و منظر شهری ضوابط و مقررات نماهای شهری یزد

عمران: با حضور آقای مهندس شرافت مطرح ، پس از بررسی و قرائت دستورالعمل و برنامه جامع سیما و منظر ، بعضی موارد اصلاح و مورد تایید قرار گرفت .

27

1401/02/19

خ زیاد جانی در این تقاطع اجرای اصلاح هندسی ضرور

ت دارد.

 

3- نامه شماره 100001923 مورخ 1401/01/27:

«شورای محترم اسلامی شهر یزد- موضوع: دستورالعمل و برنامه جامع سیما و منظر شهری ضوابط و مقررات نماهای شهری یزد- با سلام و صلوات بر محمدوآل محمد (ص)- احتراماً عطف به نامه شماره 400035808 مورخ 17/9/1400 و ابلاغ بند 2 صورتجلسه شماره 25 مورخ 26/8/1400 شورای محترم اسلامی شهر به پیوست دستورالعمل و برنامه جامع سیما و منظر شهری ضوابط و مقررات نماهای شهری یزد (کمیسیون بررسی نما) جهت استحضار و هر گونه اقدام مقتضی به منظور بررسی، تصویب و ابلاغ توسط آن شورای محترم ایفاد می‌گردد. همچنین بدینوسیله آقای حجت فلاح به منظور ارئه توضیحات بیشتر حسب ضرورت معرفی می شود. ابوالقاسم محی الدینی- شهردار یزد»

 

 

     موضوع درصحن علنی شورا مطرح، با عنایت به بررسی های بعمل آمده با حضور مسئولین مربوطه و پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مخالف و موافق، به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت.

 

دستور العمل و برنامه جامع نما و سیمای شهری

ضوابط و مقررات نماهای شهرتاریخی-فرهنگی یزد

مقدمه:

نما نه تنها بر داخل ساختمان بلکه در سیمای بصری شهر نیز موثر است. بر این اساس استفاده از نماهایی که به نوعی هماهنگی در نگاه بیننده ایجاد می کنند لازم و ضروریست. بطور کلی سیمای هر شهر انعکاسی است از فرهنگ و آداب و هویت حاکم بر جامعه و شهروندانی که در آن سکنی گزیده اند. در این راستا مجموعه ضوابطی با توجه به مستندات قانونی کشور و نیازهای شهر یزد، تهیه و تنظیم گردیده است.

اهداف:

-  رسیدن به سطوح همخوان، واحد و هماهنگ در بدنه فضای شهری

-  ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری

-  توجه به اقلیم در امر نماسازی

-  حفظ هویت شهر یزد

-  پیشبرد اهداف مطابق با پیوست برنامه مدیریت ثبت یزد در فهرست جهانی

شمولیت دستورالعمل :

به منظور کنترل نماهای شهری و ایجاد سیمای شهری هماهنگ، با توجه به مستندات قانونی کشور (مصوبه مورخ 25/09/1387 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران) درخصوص ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری و بند 2 صورتجلسه شماره 25 مصوب 26/8/1400 شورای اسلامی شهر یزد در خصوص تدوین ضوابط و مقررات ساماندهی نماهای شهری،  ضوابط اجرایی نماسازی تهیه و تنظیم که پس از تصویب شورای اسلامی شهر و از تاریخ ابلاغ برای کلیه ساختمان‌های مسکونی، اداری، مجتمع های تجاری، خدماتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی مذهبی و کاربری‌های مختلط (مسکونی-تجاری، اداری- تجاری، اقامتی-مسکونی) لازم الاتباع است.

تعاریف:

نما: کلیه سطوح ساختمانها که از داخل معابر عمومی قابل مشاهده می باشد اعم از نماهای اصلی یا جانبی، نمای شهری محسوب می گردند.

خط آسمان: خط انتهایی ساختمان که خط بام نیز نامیده می شود و به نوعی پیوستگی و هماهنگی بدنه را موجب می گردد.

بازشوها: شامل دو دسته در و پنجره ها می گردند.

تناسبات در نما: منظور تمامی نظریه های ایجاد احساس نظم بین اجزاء یک ترکیب بصری است. سیستم تنظیم تناسب      مجموعه ای از نسبتهای ثابت بصری را بین اجزاء یک بنا و نیز بین اجزاء و کل بوجود می آورد. این تناسبات در رنگ مصالح، جنس مصالح، فرم های تقسیم بندی شده بر روی سطوح نما و ... تعبیر می شود.

مصالح: از عوامل تأثیرگذار در استحکام و دوام بنا به شمار می آید و دسته بندی کلی مصالح مورد استفاده در نمای ساختمانها به شرح زیر است:

آجر- سنگ- شیشه- بتن- سیمان- مصالح جدید (آلکوبایت و ...).

 

تابلوی نام ساختمان: تابلویی است که به منظور معرفی ساختمان، در محلهای مجاز نصب می گردد.

سایر تابلوها: تعریف این دسته از تابلوها برگرفته از طرح جامع ساماندهی تبلیغات محیطی مصوب شورای اسلامی شهر یزد خواهد بود..

کمیته تخصصی بررسی نما و سیمای شهری: کمیسیونی است که با دعوت از نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی استان، دانشگاه یزد و کارشناسان خبره منتخب، جهت ارزیابی و تأیید نمای ساختمان‌ها تشکیل و از این پس به اختصار «کمیته بررسی نما»  نامیده می شود و محل استقرار این کمیته در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد می باشد.

مبحث اول:

1- ضوابط و دستورالعمل­های عمومی:

1-1- کلیه سطوح نمایان ساختمان های واقع شده در حریم شهر که از داخل معابر عمومی قابل مشاهده است اعم از نماهای جانبی و نماهای اصلی، نماهای شهری محسوب شده و بایستی با مصالح مرغوب به طرز مناسب و زیبا و هماهنگ نماسازی گردند.  (مصوبه 28/08/1369 شورایعالی شهرسازی و معماری)

تبصره 1: کلیه سطوح قابل رؤیت ساختمانهای واقع در حاشیه خیابان؛ اعم از دیوارهای اصلی و جانبی (حتی اگر در جداره دوم قرار داشته باشند و یا بعداً بوسیله ساختمانهای مجاور پوشیده شوند) بایستی با استفاده از مصالح مناسب (حداقل سیمان)  ضمن رعایت هماهنگی با دیگر سطوح ساختمان طراحی و اجرا شوند.

تبصره 2: قطعاتی که بارگذاری آنها در حاشیه خیابان فرعی (خیابان با عرض کمتر) می باشد ملزم به رنگ گذاری قالب دیوارهای جانبی ، متناسب با رنگ نمای اصلی هستند.

تبصره 3: نماسازی سطوح مشرف به فضاهای آزاد قطعات مالکیت شمالی و مجاورین با حداقل مصالح سیمان سفید الزامی است.

1-2- صدور پایانکار ساختمان مشروط به انجام نماسازی نماهای اصلی و جانبی است. همچنین ضرورت دارد صدور هرگونه گواهی جهت ساختمان هایی که قابل بهره برداری بوده و یا عملیات ساختمانی آن به اتمام رسیده است؛ پس از انجام نماسازی کل نماهای اصلی و جانبی ساختمان صورت گیرد.

1-3- کلیه الحاقات اضافی بنا از قبیل کولر، کانال کولر، سیم کشی، لامپ روشنایی، کنتورهای تاسیسات و ... می بایست از روی نمای اصلی ساختمانها حذف گردد.

تبصره: پیش بینی جایگاه کلیه الحاقات در ساختمان ضروری می باشد و در صورت اجباری بودن نصب کولر اعم از آبی یا گازی و کانال آن بر روی ساختمان یا بالکن اجرای دیوار کاذب به نحوی هماهنگ با نمای ساختمان به منظور غیر قابل رؤیت کردن این الحاقات ضرورت دارد. (طراحی ویژه جهت زیباسازی تاسیسات در نما)

1-4- تعبیه لوله بخاری و سایر تأسیسات بر روی دیوارهای جانبی ممنوع و بایستی در نقشه تأسیسات پیش‌بینی گردد.

1-5- احداث و ایجاد کلیه مستحدثات جانبی از قبیل خرپشته، انباری و ... می بایستی در هماهنگی کامل با نمای اصلی بوده و با استفاده از مصالح مشابه و هماهنگ با نمای اصلی پوشانده شود.

1-6- احداث هر گونه انبار (اعم از موقت و دائم) و یا انباشتن مواد و مصالح بر روی بام و بالکن بنحوی که از خیابان قابل رؤیت باشد ممنوع است.

تبصره : احداث انباری به مساحت20 مترمربع در بام ویلایی مجاز می باشد.

1-7- مصالح انتخابی نما حتی‌الامکان در محل تلاقی دو نما باید نزدیک به هم و در تناسب با بناهای همجوار باشد.

1-8- استفاده از مصالح مقاوم در برابر عوامل مخرب به منظور جلوگیری از کثیف شدن نما در ساختمان های مجاور       خیابان های اصلی الزامی است.

تبصره: به منظور جلوگیری از کثیف شدن نما در اتصال با قرنیزها و آبچکانها از ورق گالوانیزه استفاده شود.

1-9- نصب هر گونه صندوق پستی در جلوی درب ورودی باید طوری باشد که برجستگی بر روی نما ایجاد ننماید.

1-10- در صورت انتخاب نام برای آپارتمان، می بایست به شکل مناسب و همگون با نمای ساختمان با پیش بینی محل نصب آن بر روی سر درب ورودی تعبیه شود. (استفاده از خط و زبان فارسی الزامی است.)

1-11- در تابلوها و علائم تصویری که روی نمای ساختمان قرار می گیرند، برای سازگاری و هماهنگی با معماری ساختمان، استفاده از مصالح نما توصیه می شود.

1-12- نصب هر گونه تابلو اعم از تابلوی معرف کاربری یا تبلیغاتی و یا سایر عناصر الحاقی عمود بر بدنه بنحوی که مانع دید بخشی از منظر شهری شود ممنوع است.

تبصره 1: تابلوها و عناصر الحاقی در صورت نیاز بایستی با تأیید کمیسیون های مربوطه و حتی‌الامکان بر سطح بدنه نصب گردد.

تبصره 2: رعایت مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان در ارتباط با تابلوها و علائم شهری الزامی است.

تبصره 3 : نصب هر گونه تابلو و علائم در پشت بام و یا داخل محوطه املاک که دارای دید از معابر و فضاهای شهری می باشد ممنوع است.

تبصره 4: كليه واحدهاي اداري و عملكردهايي كه در طبقات ساختمان واقع شده‌اند می‌توانند تابلوهاي خود را تنها در پيشاني ورودي ساختمان به‌صورت تابلوهاي يكسان و هم‌اندازه نصب نمايند.

1-13- هماهنگی کلی خطوط نما (خط لبه پنجره ها، خط بالکن‌ها و پیشانی ها، ارتفاع جان پناه) با ابنیه مجاور الزامی است.

1-14- هنگام صدور پروانه برداشت کدهای ارتفاعی ابنیه مجاور (طرفین) و ترسیم در نقشه نمای پیشنهادی الزامی است.

1-15- در ساختمانهای مجاور مساجد؛ حداقل تا شعاع 5 قطعه از هر طرف نمای غالب- یعنی حداقل معادل 70% سطح خالص نما- می بایست از مصالح مشابه بلحاظ رنگ و جنس استفاده گردد.

1-16- استفاده از هر گونه نماهای غیرایرانی- اسلامی با مفهوم‌های خاص مغایر با عرف جامعه و معیار های شهر         فرهنگی– تاریخی یزد در کلیه ساختمان‌ها ممنوع می باشد.

 تبصره : طبق ضوابط طرح تفضیلی قسمت نمای ساختمان، بکارگیری هرگونه تزئینات، ارکان و عناصر سبک‌های معماری غیر ایرانی (سنتوری، سرستون‌های دوریک و یونیک و...) که موجب خدشه‌دار گردیدن هویت ایرانی- اسلامی بافت‌ شهری می‌گردند، ممنوع می باشد.

1-17- اجرای هر گونه نمای کاذب بالاتر از خط لبه جان پناه بام (خط آسمان نما) ممنوع است.

1-18- تعبیه بازشوها با فرم‌ها و اشکال متنوع و غیرمتعارف (اشکال طبیعی، عینی سازی و...) با واحدهای مجاور بر روی نما ممنوع می باشد.

1-19- هر گونه پیش آمدگی به صورت تاج یا کنسول در دست انداز بام و خط لبه بام و باران گیر (خط آسمان) ممنوع است. (ملاک حداکثر پیش آمدگی میزان جلوآمدگی در پلان معماری طبقات می باشد.)

1-20- استفاده از شیشه در نمای ساختمان متناسب با سطح آن ضروری بوده و بکار بردن نمای تمام شیشه ای برای کلیه ساختمان ها ممنوع می باشد. سطح شیشه نباید بیشتر از 40% نمای واحدهای آپارتمانی باشد.

تبصره 1- جزئیات طراحی پنجره به گونه ای باشد که در صورت هر گونه شکستن، شیشه به داخل ساختمان بریزد.

تبصره 2- در صورتی که سطح  شیشه خور، متمرکز در بخشی از نما دیده شود حداقل می بایستی 50 سانتی متر از بر معبر اصلی فاصله داشته باشد.

1-21- رعایت اقدامات ایمنی در استحکام و اجرای مصالح نما و محوطه اطراف ضرورت دارد.

1-22- هر گونه پیش آمدگی در نما که باعث مسدود شدن راه پله فرار، پوشاندن دائم موقت پنجره ها یا بازشوها بشود ممنوع است.

1-23- چنانچه نصب و جابجایی یا برچیدن تابلوها و علائم تصویری موجب خسارت یا آسیب به محل تابلو شود و یا وضعیت نابهنجار در محل نصب و ناهماهنگی در نمای شهری ایجاد کند، دارنده تابلو و علامت در صورت عدم دسترسی، مالک ملک موظف به تعمیر و بازسازی محل نصب است. تشخیص وضعیت نابهنجار بر عهده شهرداری منطقه است.

1-24- رنگ آمیزی دیوارهای سنگی و آجر نما ممنوع می باشد.

1-25- استفاده از رنگ‌های روشن و سفید، قهوه ای روشن، آبی فیروزه ای، لاجوردی، اخرایی و گل بهی با مصالح بومی و مناسب که در معماری اصیل شهر یزد، دارای سابقه و کاربرد بوده برای تنوع در نما و بدنه ساختمان‌ها مجاز است.

تبصره 1- لازم است در نماهای خیابان های محدوده تاریخی شهر از الگوهای معماری اسلامی-ایرانی استفاده گردد.

تبصره 2- طرح نورپردازی برای کلیه جداره های معابر اصلی و فرعی در ساختمانهای فوق الذکر همزمان با طراحی نما، ارائه شود.

1-26- استفاده از نماهای سیمان بری (موسوم به نماهای رومی) و موارد مشابه آن ممنوع می باشد.

1-27- در ساختمان‌های احداثی در نماهای رو به جنوب عقب نشینی پنجره تا منتهی‌الیه داخلی دیوار- به منظور ایجاد سایه مناسب و تباین و کنتراست در نمای شهری- ضروری است.

1-28- مالک موظف به حفظ درختان موجود در محوطه و معابر در زمان طراحی و اجرای ساختمان می باشد و می بایست تمهیدات لازم جهت جلوگیری از آسیب به درختان را پیش بینی نماید.

مبحث دوم:

2 - ساختار اجرایی:

2-1- قبل از صدور پروانه طرح نمای اصلی و جانبی ساختمان با جزئیات اجرایی کامل و با مشخصات شامل رنگ، نوع مصالح و .... تهیه و ممهور به مهر و امضای مهندس طراح معمار و دارای پروانه اشتغال به تأیید مرجع صدور پروانه ساختمان برسد.

2-2- الزام به رعایت و اجرای این دستورالعمل در پروانه ساختمان (شناسنامه ساختمان) بایستی درج و قید گردد. صدور گواهی پایانکار، منوط به اجرای این دستورالعمل است.

2-3- مرجع صدور پروانه در هنگام کنترل نقشه ها، نماها را براساس این دستورالعمل ارزیابی کرده و پس از اصلاح و تأیید نهایی و اخذ تعهد جهت انجام ضوابط نما سازی از مالک اقدام به صدور پروانه نماید. 

-  تبصره: هر گونه تغییر در نمای ساختمان در حین ساخت بایست به تأیید مراجع صدور پروانه برسد. در غیر اینصورت از صدور پایانکار جلوگیری خواهد شد.

2-4- مهندسین مشاور و دارندگان پروانه اشتغال بکار مهندسی، موظفند در تهیه، اجرا و نظارت بر طرح‌های ساختمانی، نماسازی کامل کلیه سطوح نمایان را رعایت کنند.

2-5- مالک مکلف است به منظور جلوگیری از بیرون زدگی پلکان، قبل از شروع عملیات ساختمانی، نسبت به دریافت بر و کف از شهرداری اقدام نماید.

2-6- معاونت شهرسازی و معماری موظف است ظرف مدت 6 ماه از ابلاغ نسبت به اقدامات اجرایی برای نماسازی و لحاظ نمودن آن در پروانه ساختمان اقدام نماید.

2-7- مسئول کنترل بررسی و تأیید طرح های سیمای شهری شامل عناصر معماری کف و جداره (از جمله بدنه، معابر، تابلو، پیاده راهها و ...) حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد است.

2-8- شروع عملیات اجرای نمای کلیه بناهای ویژه منوط به کنترل طراحی و تصویب نمای آنها در کمیته بررسی نما مستقر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بوده و صدور پایانکار ساختمانی و یا هرگونه گواهی که پس از اجرای نما درخواست گردد منوط به رعایت طرح مصوب نما خواهد بود.

تبصره 2: در مرحله صدور پروانه تعهدی مبنی بر ارائه طرح نما و اخذ تائیدیه آن از کمیته بررسی نما قبل از شروع هرگونه عملیات اجرایی مرتبط با نما و اجرای نما طبق طرح مصوب برای ساختمان های ویژه از مالک گرفته شود.

- مجری ذیصلاح (در صورت نداشتن مجری مهندس ناظر معمار) ملزم به رعایت طرح مصوب نما توسط کمیته بررسی نما     می باشد. 

بناهای ویژه در سطح شهر یزد به شرح زیر تعریف می شود:

الف- مجتمع های تجاری- خدماتی مقیاس شهری (مساحت خالص عرصه بالای 1000 متر مربع) و سایر ساختمان های گروه ج و د (بر اساس تبصره یک ماده دوازده آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 17/11/75)

ب: مجتمع های مسکونی آپارتمانی (با هر مساحت عرصه) که بیش از دو بلوک ساختمانی (دو بلوک ساختمانی و یا بیشتر) داشته باشد.

ج: همه‌ي ساختمان‌هاي عمومي، اداري، خدماتي، تجاري، بانكها و... با هر تعداد طبقه كه در مجاورت ميادين و تقاطع‌ها و خيابان‌هاي اصلي با عرض 24 متر و بيشتر مي‌باشند.

 

 

 

ضوابط بررسی نمای ساختمان ها در کمیته بررسی نما به استناد طرح تفضیلی :

- توصیه می گردد کلیه ساختمانهای گروه ج و د، قبل از اخذ مجوز پایان کار، نسبت به انجام نورپردازی و به صورت مخفی در جداره های کاذب نما اقدام نمایند. تجهیزات مزبور نباید قابل رؤیت باشد.

ـ در صورتيكه بنا نسبت به بناي ساخته شده مجاور عقب‌ نشيني داشته باشد، ديوارهاي داراي ديد بناي مجاور بايستي مشابه بناي دردست احداث و يا بناي ساخته‌ شده قبلي، توسط مالك بناي دردست احداث نماسازي‌شود.

- اتصال كابل برق و تلفن بناها به صورت هوايي و نامنظم از نظر سيمايي و.. ، مطلوب نيست و شركت برق منطقه اي و اداره مخابرات ميبايست با كابل كشي زميني به شكل مناسب  و فني اين امور را انجام دهند

- در هيچ يك از سطوح خارجي بنا نمي‌توان پنجره يا هواگير مشرف به مالكيت مجاور احداث نمود مگر اينكه از حد مالكيت مجاور حداقل 2 متر عقب‌نشيني صورت گرفته باشد در اين حالت پنجره‌ها بايستي در ارتفاع 7/1 متر از كف مربوطه به صورت غير باز شو بوده و با استفاده از شيشه مات و يا مصالح مشابه بيرون آنها غيرقابل رويت گردد.

ـ مهندسين ناظر معماري ملزم به نظارت بر اجراي نماي ساختمان براساس طرح نماي مصوب از زمان اجراي سقف اول مي‌باشند.

- نماي بدنه شمالي ساختمان كه در مجاورت مالكيت غير است مي‌بايست از ارتفاع 2.5 متر به بالا و الزاماً در محدوده مالكيت، نماسازي گردد.

- به منظور خلاقيت طراحي و براي نماي ساختمان‌هاي شاخص و عمومي (در صورتيكه داراي طرح خاص باشد) طرح پیشنهادی بصورت ويژه و با رعايت اصول دستورالعمل و با حضور طراح، بصورت موردي در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري یزد (كميته بررسی نما) قابل بررسي خواهد بود.

ـ اجراي بام سبز طبق ضوابط مربوطه و مشروط به تائيد معاونت شهرسازي و معماري (كميته بررسی نما) مجاز بوده و توصيه مي‌ گردد.

 

 

از مجموع  9 رأی: 9 موافق  (سیفی - اعتباری- پارسائیان- حقیرالسادات- نیکونژاد -شایق-زارع- خامسی- ابوترابی)

 

 

 

جلسه با ذکر صلوات در ساعت  10  خاتمه یافت.