صورتجلسه دویست و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهریزد


 

 

 

 

صورتجلسه شورای اسلامی شهر یزد

 

 

 

 

تاریخ جلسه :

شنبه مورخ 98/12/17 از ساعت 18/40  تا  21/50

شماره جلسه :   223

نوع جلسه : فوق العاده

مکان جلسه : صحن علنی

 

 

اعضای شورای شهر حاضر در جلسه شورا (اجرای ماده 16 قانون شوراها):

 

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

        امضاء

   ورود

خروج

ردیف

نام و نام خانوادگی

         امضاء

  ورود

خروج

1

سید حسین آزادی

 

18/40

21/50

6

محسن عباسی

 

18/40

21/50

2

محسن ابوترابی

 

18/40

21/50

7

حمیدرضا قمی

 

18/40

21/50

3

سید محمدعلی پاک‌نژاد

 

19

21/50

8

مهدی کاشفی زاده

 

18/40

21/50

4

غلامعلی سفید

 

18/40

21/50

9

سپنتا نیکنام

 

18/40

21/50

5

ونوس عامری

 

18/40

21/50

 

 

 

 

 

 

 

 

عضو غایب در جلسه :

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

سمت

علت غیبت

1

مرتضی شایق

عضو شورا

مرخصی

2

الهه جورابی

عضو شورا

مرخصی

 

 

 

خلاصه مطالب مطروحه توسط رئیس شورا : نطق ها و مذاکرات

 

    در ابتدا ریاست شورا با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) ، و آرزوی توفیق روزافزون همکاران ارجمند، فرا رسیدن سالروز میلاد سراسر با سعاد اولین پیشوای شیعیان جهان، امیرمومنان، حضرت علی (ع) و گرامیداشت مقام پدر را بر همگان تبریک و تهنیت عرض نمود و از خداوند متعال خواست ما را از محبین و پیروان راستین آن امام همام و سایر امامان بزرگوار(ع) قرار بدهد.

وی در ادامه با اشاره به ویروس خطرناک کرونا و در راستای جلوگیری از آن بیماری اعلام نمود شورای اسلامی شهر و شهرداری در راستای بهبود وضعیت در حال حاضر و سلامت شهروندان به هیچ وجه پذیرای میهمانان نوروزی نخواهند بود و از هموطنان عزیز درخواست نمود تا در جهت مسافرت به شهر جهانی یزد در یک فرصت مناسب و بهتر تشریف فرما شوند تا بتوانند از اماکن تاریخی و گردشگری بهره های لازم را ببرند و از تلاش تمامی کسانی که در جهت مبارزه با شیوع بیماری کرونا نقش بسزایی داشتند از جمله پزشکان، پرستاران، اصناف، خانه فرهنگ شهید صدوقی، شهرداری، تشکل های مردمی و آحاد مردم تقدیر و تشکر نمود.

سپس آقای کاشفی زاده در سخنان پیش از دستور با عرض تبریک ولادت حضرت علی(ع)، و با اشاره به خطرات ویروس کرونا و ضرورت رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی و جدی گرفتن آن بیماری خطرناک توسط مردم و عزم جدی و اراده ملی جهت خنثی سازی آن، از مردم یزد خواست جهت پیشگیری از شیوع آن ویروس در منازل خود بمانند و از کارهای غیر ضروری در اجتماع پرهیز نمایند و همچنین پیشنهاد نمود صدا و سیما ضمن اجرای برنامه های آموزشی بیشتر در سطوح مختلف تحصیلی و پخش مجدد آن برای دانش آموزان، برنامه های شاد و مفرح جهت سرگرمی برای حضور بیشتر مردم در منازل اجرا نماید.

در ادامه جلسه آقای نیک نام در سخنان پیش از دستور ضمن تقدیر و تشکر از تلاش پزشکان و پرستاران و همکاری خود مردم جهت مبارزه با ویروس کرونا و ابراز گلایه از مسئولین ستاد کرونا در یزد به دلیل عدم دعوت نمایندگان مردم در شورای شهر برای حضور در آن ستاد بر اساس وظایف و نقش ذاتی شوراها در امور بهداشتی پیشنهاد نمود آن ستاد ضمن تدبیر و ارائه راهکارهای مناسب در جهت نظارت و کنترل ورود و خروج به شهر یزد، آدرس بیماران مبتلا به کرونا و قرنطینه شده در منازل به حوزه خدمات شهری شهرداری اعلام تا زباله‌های آنان تحت ضوابط خاص جمع آوری و دفن گردد.

سپس طرح پیشنهادی دوفوریتی تنی چند از اعضای محترم شورا ثبت دبیرخانه شورا به شماره 981005522-98/12/17 بابت پیشنهادهای ارائه شده  جهت کنترل و پیشگیری بیماری کرونا مطرح که پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات سایر اعضا و رأی گیری بعمل آمده بصورت مخفی، با قید یک فوریت به کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری جهت بررسی بیشتر ارجاع گردید.

در ادامه جلسه آقای عزیزی شهردار محترم با عرض تبریک ولادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت روز پدر و با امید به تلاش و همکاری مردم در جهت پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا و حفظ سلامت شهروندان، توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده شهرداری در جهت مبارزه با آن بیماری و همچنین تعطیلی تمامی برنامه های شهرداری در ایام نوروز بخاطر بیماری کرونا و نصب المان و گل آرایی در سطح شهر جهت نشاط و شادابی همشهریان یزدی ارائه نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




ردیف

دستور جلسه

نظرکمیسیون ذیربط

شماره جلسه

تاریخ جلسه

1

تمدید تاریخ اجرای تعرفه مصوب سال 1398

-

-

-

خلاصه مفید مذاکرات :  کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به دلیل حفظ سلامتی کارکنان و مراجعه کنندگان، کاهش ساعات اداری و ضرورت پاسخگویی هر چه بیشتر به مردم، تمدید عوارض به دلیل افزایش برخی از ردیف ها، اخذ عوارض و بهای خدمات همانند اسفندماه سال98

 

 

 

  1.  لایحه‌دوفوریتی‌شماره 980067528- 98/12/13 شهرداری یزد ثبت دبیرخانه شورا به شماره 98/12/13-981005462

« ریاست محترم شورای اسلامی شهر یزد- موضوع : تمدید تاریخ اجرای تعرفه مصوب سال 1398 - با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)- احتراماً به استناد ماده80 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 75/3/1 با اعمال آخرین تغییرات و اصلاحات تا سال 96 ، بدینوسیله با عنایت به شیوع بیماری کرونا و ادامه وضعیت غیرمترقبه ناشی از آن، کاهش ساعات کار ادارات، ایجاد بعضاً قرنطینه خانگی توسط شهروندان گرامی و عدم امکان پاسخگویی طبق روال عادی به متقاضیان پیشنهاد می گردد در صورت صلاحدید در راستای رفاه حال همشهریان عزیز کلیه انواع عوارض و بهای خدمات تعرفه مصوب تا تاریخ منتهی به 99/03/31 به نرخ عوارض و بهای خدمات تعرفه مصوب سال 1398 (با شرایط پرداخت اسفندماه سال جاری) محاسبه و اخذ گردد. خواهشمند است موضوع را در شوراي اسلامي شهر مطرح و نتیجه را جهت اقدامات بعدی امر به ابلاغ فرمائيد. ضمناً آقاي علی محمد مرتضایی به عنوان نماينده جهت ارائه توضيحات بيشتر معرفي مي شود. جمال الدین عزیزی- شهردار یزد»

 

موضوع در صحن علنی شورا با حضور شهردار مطرح، با عنایت به توضیحات ایشان و پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات و رأی گیری بعمل آمده بصورت مخفی، پیشنهاد فوق مورد تصویب قرار گرفت.

از مجموع 9 رأی : ( 8 موافق-1ممتنع )

 

 

 

           

 

 

 




ردیف

دستور جلسه

نظرکمیسیون ذیربط

شماره جلسه

تاریخ جلسه

2

آئین نامه اسناد دریافتنی

بودجه-  موضوع در جلسات متعدد کمیسیون با حضور مشاورین، کارشناسان و مسئولین مربوطه مطرح و پس از بحث و تبادل نظر آئین نامه مربوطه به شرح زیر مصوب شد.

 

 

خلاصه مفید مذاکرات :  ساماندهی و یکنواخت شدن نحوه دریافتی های و وصول اسناد دریافتنی- کنترل بیشتر بر حساب ها و شفاف سازی مسائل مالی- کمک به مودیان جهت تقسیط  بدهی های خود به شهرداری

 

 

2. لایحه شماره 97/8/27-970046545  شهرداری یزدثبت دبیرخانه شورابه شماره 97/8/27-971003083 :

« ریاست محترم شورای اسلامی شهر یزد- موضوع : آئین نامه اسناد دریافتنی- با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)-  احتراماً باستناد ماده80  قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب75/3/1 با اعمال آخرین تغییرات و اصلاحات تا سال 96، بدینوسیله در راستای ایجاد روند مناسب و یکنواخت در نحوه دریافت و نگهداری و پیگیری وصول اسناد دریافتنی و افزایش امکان اعمال کنترل های بعدی، به پیوست آیین نامه اسناد دریافتنی که پس از طرح و بررسی لازم در کمیسیون بهبود روش های شهرداری با حضور نمایندگان محترم آن شورا تهیه و تنظیم گردیده است تقدیم می گردد. خواهشمند است موضوع را در شوراي اسلامي شهر مطرح و در صورت تصويب مراتب را جهت اقدامات بعدی امر به ابلاغ فرمائيد. ضمناً آقاي سیدابوالقاسم موسوی راد به عنوان نماينده جهت ارائه توضيحات بيشتر معرفي مي شود. مشتاقیون- سرپرست شهرداری یزد»

 

موضوع در صحن علنی شورا مطرح با عنایت به بررسی های به عمل آمده و جلسات متعدد برگزار شده  از سوی کمیسیون بودجه با حضور مشاورین ، کارشناسان و مسئولین مربوطه و توضیحات ریاست آن کمیسیون و پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات موافق و مخالف و رای گیری به عمل آمده به صورت مخفی، پیشنهاد فوق مشتمل بر 30 ماده ، 9 بند و یک تبصره به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت:

« آئین نامه اسناد دریافتنی شهرداری یزد»

با عنایت به اینکه وجود آیین نامه در هر موضوعی باعث ایجاد وحدت رویه و ملاکی جهت اعمال کنترل های داخلی بهتر در هر مجموعه ای خواهد شد. مدیریت حسابرسی داخلی شهرداری یزد ضمن بررسی مشکلات موجود بابت موضوع اسناد دریافتنی که از اهم موضوعات عملکردی در جهت تحقق مطالبات شهرداری می باشد اقدام لازم در راستای تهیه آیین نامه را انجام داده است. ملاک تهیه این آیین نامه شناخت وضعیت کنونی، و تعیین ضوابطی جهت حل موانع و ارتقاء شیوه عملکرد کنونی می باشد. در راستای تهیه این آیین نامه، ضمن برگزاری جلسات متعدد، از نظرات کلیه کارشناسان اسناد دریافتنی و پیشنهادات ارائه شده توسط ایشان ، استفاده شده است. در تهیه این آیین نامه به نحوه وصول چک و ثبت آنها در سیستم و تضمین لازم در جهت کاهش برگشت چکهای اخذ شده، توجه ویژه‌ای گردیده است.

الف : فرمهای مورد استفاده بر اساس این آیین نامه به شرح زیر می باشد

ماده 1) نحوه اخذ چک و فیش نقدی

- فرم شماره یک : مشخصات متعهد

- فرم شماره دو : استعلام

- فرم شماره سه : درخواست تقسیط

- فرم شماره چهار: تاییدیه امضا

- فرم شماره هفت: تحویل ضمانتنامه

ماده 2) مراحل عملیات چک و فیش نقدی در سیستم

- فرم شماره پنج : عودت،تعویض

- فرم شماره شش : رسید عودت

ب : نحوه اخذ چک و فیش نقدی

ماده 3) در صورتیکه مودی خواهان پرداخت بدهی خود به صورت اقساط بود و با درخواست نامبرده موافقت گردید فرم های شماره 1، 2 و 3 باید توسط ایشان تکمیل و جهت استعلام به بانک ارائه گردد.

ماده 4) در صورت مثبت بودن پاسخ استعلام، فرم مشخصات به همراه جواب استعلام در سیستم اسکن می شود. استعلام باید دارای مهر تایید بانک و تاریخ به روز و در جواب استعلام نام صاحب حساب چک با اطلاعات وارده در سیستم یکی باشد.

ماده 5) برای ورود اطلاعات اشخاص حقوقی،درج شناسه‌ملی یاشماره اقتصادی معتبر و اسکن آخرین تغییرات الزامی است.

ماده 6) برای ورود اطلاعات اشخاص حقیقی، ثبت کدملی،شماره تلفن و نام پدر و اسکن کارت ملی در سیستم الزامی است.

ماده 7) کارشناس بر اساس دستورات اخذ شده اطلاعات چکها را در سیستم خزانه وارد می کند.

ماده 8) چکها صرفاً باید مربوط به استان یزد باشد جهت اخذ چک خارج از استان در موارد خاص، موافقت کمیته تقسیط و موارد خاص ضروری است. 

ماده 9) تاریخ اخذ چکها باید در بازه زمانی اول تا بیست و پنجم هر ماه باشد. حداکثر زمان اخذ چک برای پایان سال بیستم اسفندماه است.

ماده 10) حداکثر فاصله زمانی بین چک های دریافتی نباید بیشتر از 3 ماه باشد.

ماده 11) جهت نحوه تقسیط بایدفرم شماره 3  توسط مودی تکمیل گردد. نحوه تقسیط برای مودیان به شرح ذیل می باشد.

1-11)کل بدهی مودی تا مبلغ پانصد میلیون ریال(500.000.000 ریال)بصورت 5% نقد و الباقی تا سقف 36 ماه تقسیط میگردد

 2-11)کل بدهی مودی ازمبلغ پانصدمیلیون ریال(500.000.000 ریال) تا مبلغ سه میلیارد ریال (3.000.00.000 ریال) نسبت به مازاد 10% نقدوالباقی تاسقف36ماه تقسیط میگردد

  3-11) کل بدهی مودی بیش ازمبلغ سه میلیارد ریال(3.000.000.000 ریال) نسبت به مازاد 30% نقدوالباقی تاسقف36ماه تقسیط میگردد

  4-11) خانواده محترم  ایثارگران ، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و پرسنل شهرداری یزد و سازمانهای وابسته و کارگران خدمات شهری (پسماند و فضای سبز) و رانندگان حمل ونقل عمومی تحت نظر شهرداری با ارائه مدارک مثبته صرفا برای یکبار  از پرداخت نقدی معاف میباشند .

 تبصره : در شرایط استثنایی صرفا شهردارمحترم میتواند دستور معافیت پرداخت نقدی  تا سقف 10% وصولی عوارض سال قبل در خصوص بندهای 1-11و2-11صادر نماید

ماده 12) درمورد حسابهای اشخاص حقوقی و یا مشترک اشخاص حقیقی که دارای دو یا چند امضا میباشند ، ضمن دقت لازم نسبت به اخذ استعلام از بانک مربوطه ، کنترل لازم در خصوص درج مهر نیز صورت پذیرد

ماده 13) چکهای مذکور باید در وجه شماره حساب خزانه شهرداری صادر گردد و متن دیگری به آن اضافه نگردد.

ماده 14) چکها از بانکهای عامل مورد تایید بانک مرکزی (به استثنای موسسات اعتباری) اخذ می گردد.

ماده 15) برای تضمین وصول مطالبات بر اساس مبلغ کل اقساط (مانده بدهی ) به شرح زیر عمل می شود.

1-15) تا سقف مبلغ 1.500.000.000 ریال با تکمیل فرم تعهد  .

2-15) بیشتر از مبلغ 1.500.000.000 ریال تا 3.000.000.000 ریال علاوه بر تکمیل فرم تعهد، اخذ ضمانتنامه بانکی یا یک ضامن معتبر کارمند ضمن ارائه مدارک اثبات شغل یا ضامن دارای پروانه کسب یا تولید ضمن ارائه کپی پروانه و گردش حساب 6 ماهه مبنی بر فعال بودن آن. همچنین ضامن باید ظهرچکهای مؤدی را امضا نماید.

3-15) بیشتر از مبلغ 3.000.000.000 ریال علاوه بر تکمیل فرم تعهد ، اخذ ضمانتنامه معتبر بانکی معادل بدهی و یا اخذ سند رهنی معادل بدهی به اضافه 30%  مطابق نظر کارشناس رسمی دادگستری به نام شهرداری الزامی است. بدیهی است  کلیه هزینه های مربوطه بر عهده متقاضی خواهد بود.

4-15) رسید تحویل ضمانت نامه بانکی باید طی فرم شماره 7 توسط واحد خزانه تکمیل و به تائید مسئول خزانه (یا نماینده او در منطقه) برسد و سپس تحویل گیرنده شود.

5-15) افراد مشمول بند 1-15 که سابقه برگشت چک درشهرداری دارند و وصول مبلغ چک آنها بیش از یک ماه طول کشیده است(لیست خاکستری)، مشمول ضوابط مندرج در بند 2-15می گردند.

ماده 16) مالک باید صاحب حساب چکهای اقساطی باشد.

در موارد خاص که مالک قادر به ارائه چک نباشد دریافت چک از اشخاص دیگر مجاز است  لیکن می بایست ضمن دریافت استعلام از کلیه حسابهای صاحب حساب و گردش 6 ماهه حساب مبنی بر فعال بودن آن و دریافت مدارک هویتی و امضای ظهر چک توسط مالک یا مودی، چک اقساط را با رعایت شرایط بند 15 اخذ نمود.

ماده 17) تعویض تاریخ چک یک بار برای هر پرونده تا سقف 36 ماه با رعایت بند 11 آئین نامه مشروط به تمدید مهلت ضمانتنامه بانکی مربوط به چک های دریافتی تا سررسید چک امکان پذیر میباشد. چک جایگزین در سیستم ثبت و چک قبلی عودت داده شود.چک برگشتی تا زمان وصول چک جایگزین غیر قابل استرداد میباشد.

ماده 18) در صورت درخواست تعویض تاریخ سررسیدچک ، فرم شماره 5 توسط درخواست کننده تکمیل و پس از اخذ دستورات لازم مراتب اجرا خواهد شد. ضمناً سوابق گردش چکهای مودی باید در سیستم اسکن شود.

ماده 19) تمامی دستورات و مدارک اخذ شده، باید در سیستم اسکن شود.

 

ج : مراحل عملیات چک و فیش نقدی در سیستم

ماده 20) کلیه چکهای اخذ شده باید حداکثر 3 روز یکبار به بانک ارسال شود و یک نسخه از گزارش چکهای ارسال شده به بانک به همراه کدهای درآمدی و لیست (بردرو)کلی پس از صدور سند در سیستم اسناددریافتنی به حسابداری خزانه تحویل داده شود. ضمنأ در صورتیکه سررسید چک اخذ شده  به تاریخ جاری (همان روز یا روز بعد ) باشد باید در پایان همان روز به بانک ارسال شود.

ماده 21) تمامی وصولیها باید روزانه در سیستم اسناددریافتنی ثبت وکاربر پس از ثبت سند در سیستم حسابداری خزانه گزارش وصولی ها را به واحد خزانه مربوطه ارسال نماید.

ماده 22) چکهای برگشتی را باید روزانه از بانک تحویل و در سیستم اسناددریافتنی به صورت برگشتی ثبت کرد و یک نسخه گزارش چک برگشتی به همراه کپی چک به حسابداری خزانه تحویل داده شود و سند مربوطه صادرشود. سپس در سیستم چک مذکور به برگشتی نزد دایره حقوقی تبدیل و چک تحویل واحد حقوقی منطقه شود.

ماده 23) در زمان مرجوع نمودن چک ضمن اخذ دستور معاون مالی و اقتصادی یا کسانی که به آنان تفویض اختیار گردیده پس از ثبت سند مرجوعی در سیستم اسناد دریافتنی ، گزارش مربوطه اخذ و به حسابداری خزانه  ارسال گردد. (اخذ دستور مرجوع فرم 5) و در صورت عودت چک، اخذ رسید از مودی و اسکن تصویر آن در مدارک پیوست الزامی است. (رسید عودت فرم 6)

ماده 24) برای تعویض تاریخ چک، باید چک قبلی در سیستم مرجوع و چک جدید در سیستم ثبت گردد و گزارش مربوطه از سیستم اسناد دریافتنی اخذ و سند مربوطه در سیستم حسابداری خزانه صادر شود.

ماده 25) کلیه مناطق موظفند در پایان هرماه ظرف مدت 10 روز نسبت به رفع مغایرت بانکی ( گزارش چکهای نزد بانک با چکهای موجود در بانک) اقدام لازم بعمل آورند .

ماده 26) واحد خزانه  موظف است کلیه سندهای صادر شده در سیستم اسناد دریافتنی را جهت جلوگیری از مغایرت بین سیستم اسناددریافتنی  و حسابداری خزانه کنترل  و رفع مغایرت نماید.

ماده 27) مسئولیت حسن اجرای موارد مندرج در این آیین نامه بر عهده معاون مالی و اقتصادی شهرداری است.

ماده 28) مسئولیت نظارت بر حسن اجرای  موارد مندرج دراین آیین نامه بر عهده حسابرس داخلی شهرداری میباشد.

ماده 29) عملیات منطبق بر این آیین نامه در طول سال توسط حسابرس داخلی شهرداری پایش و بر اساس آن، در پایان هر شش ماه از سال مالی، گزارش آخرین وضعیت از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر ارسال تا جهت روزآمدی به کمیسیون های بودجه و حقوقی ارجاع گردد.

ماده 30) این آیین نامه مشتمل بر 30 ماده ، 9 بند ، یک تبصره در جلسه شنبه مورخ  98/12/17  به تصویب شورای اسلامی شهر یزد رسید.

 

از مجموع 8 رأی (8 موافق)

 

جلسه با ذکر صلوات در ساعت  21/50  خاتمه یافت.

        

               رونوشت برابر اصل و اداریست / دبیرخانه شورای اسلامی شهر یزد